NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

ثبت نام ۶۵ هزار و ۱۵۳ نفر دانش آموز کلاس اولی در آذربایجان غربی

آغاز خاطره‌انگیزترین دوران زندگی

تاریخ انتشار: 1401/06/30 | 19:39

فاطمه حاجی زاده / دانش‌آموزان ابتدایی، فرداساز و آینده‌پردازند. پس از گذشت ۲ سال از حضورنیافتن دانش‌آموزان در مدارس، اینک دلنشین‌ترین آهنگ زندگی(زنگ مدرسه) به فصل فاصله‌ها پایان می‌دهد و خاطره‌انگیزترین دوران زندگی، دوباره آغاز می‌شود. دانش‌آموزان به پیاده‌روهای پوشیده از برگ پائیز، بهارانه‌ترین لبخندها را می‌بخشند. عطر خانه‌ها، دوباره همة گسترة روستا و شهر را پر می‌کند؛ دست مهربان پدران‌ومادران، کودکان فرداساز را از جویبار خانه، به دریای مدرسه می‌سپارد.

دوران دانش‌آموزی، زمان مناسبی برای درک و یادگیری است و کسب مهارت‌های کوچک برای آمادگی پا‌گذاشتن به موسم نوجوانی. داده‌ها نشان می‌دهد اگر کودکان در سال‌های نخست زندگی، تجربه‌های مناسبی داشته باشند، مهارت‌های شناختی آنان افزایش می‌یابد و در یادگیری‌های آینده آنان، مفید خواهد بود. مدرسه برای دانش‌آموزان تجربه‌ای خوب و خاطره‌انگیز به شمار خواهد آمد البته اگر آموزش معلمان، توام با مهربانی باشد. همة دانش‌آموزان برای درک مفاهیم جدید، دچار مشکل‌اند و باید یاری شوند. همة دانش‌آموزان در هر سال، با موج تجربیات نو و سبک آموزشی جدید روبرو می شوند و نیاز به یاری والدین و معلم دارند تا از عهدة آموختنی‌ها برآیند.

معلم فقط یک مربی آموزش‌دهنده نیست بلکه مهم‌تر از آن، یک الگوی مهم زندگی است که به آسانی می‌تواند در روح دانش‌آموزان نفوذ ‌کند و آنان را دیگرگون سازد. یک آموزگار می‌تواند با رفتار و گفتارش، دانش آموز را فردا به کلاس بکشاند یا از مدرسه فراری دهد. آموزگار خوب کاشف است و با شناسایی قراردادن علاقه‌ها و توانایى‌ شاگردان، آنان را در مسیر درست آموزه‌های خویش هدایت مى کند؛ هر موفقیتی در کلاس, نشانگر آن است که یک دانش‌آموز، نخست به سوی آموزه آموزگار خویش کشیده شده و سپس آن را آموخته است.

نهاد آموزش و پرورش در هرکشوری، با روش‌هاى نو می‌کوشد دانش‌آموزان را برای زندگی سخت آینده، شادتر، ورزشکارتر، ماهرتر، آگاه‌تر، کارآزموده‌تر، داناتر، آماده‌تر و با فرهنگ‌تر بپرورد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان غربی می‌گوید: ۷۳ هزار نفر حائز شرایط ثبت‌نام در کلاس اول هستند و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید رهسپار مدارس شده‌اند.

میرصادق جامعی با بیان اینکه تعدادکل معلمان مقطع ابتدایی استان حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر است، ادامه می‌دهد: این افراد شامل سرباز معلم، آموزگار رسمی، حق التدریس، معلم نوبت دوم، خرید خدمات آموزشی، ورودی ماده ۲۸، دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان هستند.

وی می‌افزاید: ثبت نام ۶۵ هزار و ۱۵۳ نفر دانش آموز کلاس اولی در سامانه سیدا انجام شده است.

جامعی اضافه می‌کند: تعدادکلاس پیش بینی شده نیز برای دانش آموزان حدود ۱۳ هزار و ۷۴۱ کلاس است و تاکنون ٧ هزار و ۶۹۲ نفر آموزگار در استان سازماندهی شدند.

* آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول یک ضرورت

دکتر پریسا یاسمی نژاد- روانشناس تخصصی کودک و نوجوان می‌گوید: آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول یک ضرورت است و اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربة مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود، قطعا جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

نمی توان از دانش‌آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به‌راحتی بخواند و بنویسید، بنابراین بی‌تردید باید در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا فرد دیگری که صلاحیت آموزش دارد، به بچه های کوچکتر، برای فهم بهتر درس‌ها کمک کنند.

به گفتة او کودک کلاس اولی برای تجربه طعم شیرین باسوادشدن به غیر از وسایل و تجهیزات، به حمایت والدین و معلم نیاز دارد، چرا که این حمایت  ها می تواند زمینه‌ساز آینده ای درخشان باشد. هرگونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری، آثار مخربی دارد و می تواند اساسا کودک را نسبت به درس‌خواندن دلزده کند. طبق تحقیقات اگر بچه  ها در محیط های خشن باشند و یا حتی اگر در برنامه  های تلویزیونی شاهد خشونت باشند، در آینده به افرادی خشن تبدیل می شوند. کودکان این خشونت را روی ضعیف‌ترها مثل خواهر و برادر کوچکتر خود اعمال می کنند و یا این که دچار اضطراب های بسیار شدید می شوند.

اگر کودک شما دچار اختلال خاصی مثل دیرآموزی، بیش فعالی، نداشتن تمرکز و یا اختلال در یادگیری باشد، باید این موضوع را با کادر مدرسه در میان بگذارید.

در عین حال اگر کودک‌ شما هوش و نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد، آن را ناگفته نگذارید. آموزش مجازی نمی‌تواند، جایگزین آموزش حضوری باشد. شاید در بسیاری از موارد، مشکلات پایه دوم از کلاس اولی ها بیشتر باشد، این دانش آموزان سال قبل و دوره پیش‌دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده‌اند و در سال جدید با پایه ای ضعیف وارد کلاس دوم شده اند.

*جذابیت مدرسه

بسیاری از روانشناسان معتقدند که حتما کودک را به پیش دبستانی بفرستید. تحقیقات نشان داده است، کودکان با شرکت در آموزش  های پیش دبستانی، در مقایسه با کودکانی که در این برنامه  ها شرکت نمی کنند، در آینده افراد مؤفق‌تر و اجتماعی  تری خواهند شد. شرکت در برنامه های آموزشی پیش دبستانی، بسیار مفید است.

دانش‌آموز برای نوشتن، به مهارت های شنیدن، درک اصوات و طرز صحیح گرفتن مداد نیازمند است؛ اگر کودک این آموزش های اولیه را در پیش دبستانی دیده باشد، در پایة اول، کمتر دچار مشکل می  شود.

در ضمن مهارت های ارتباطی کودکانی که به پیش‌دبستانی می روند نیز بالاتر است. در تابستان کودک را رها نکنید. ساعات خواب کودک را قبل از مدرسه منظم کنید تا زمان بازگشایی مدارس، دچار مشکل در بیدار کردن او نشوید. از تدریس قبل از معلم بپرهیزید.

این کار باعث می شود جذابیت کتب درسی برای دانش‌آموز از بین برود و خود را بی‌نیاز از یادگیری آن‌ها بداند. در ضمن روش تدریس شما ممکن است با معلم متفاوت باشد و دانش‌آموز در یادگیری دچار دوگانگی شود.

اجازه دهید کودک، مهارت های اجتماعی را با افراد فامیل و دوستان تمرین کند. مراودة او را با بزرگترها و کودکان هم‌سال بیشتر کنید. او را در یک مسیر بی خطر، به خرید بفرستید تا بتواند تمرین کند، خواسته های خود را با بزرگترها در میان بگذارد. تجارب نامؤفق او را نادیده بگیرید و او را سرزنش نکنید و بگویید دفعة بعد بهتر خواهی بود. فضایی ایجاد کنید تا کودک بازی با کودکان همسن و دوست‌یابی را تجربه کند.

معلم کلاس اول باید با صبر و حوصله باشد. ممکن است دانش آموزان به راحتی سرجای خود ننشینند و گاهی بعضی کودکان، پشت سر معلم خود راه بروند؛ با صبر و حوصله، مفهوم و لزوم نظم را برای کودک توضیح دهید و برای عملی شدن آن حوصله به خرج دهید. برای آموزش کودک، روبروی دفتر او قرار نگیرید، چرا که در ابتدای یادگیری، حافظه دیداری ضعیف است و آنچه را که از روبه‌رو برایش نوشته باشید، به همان صورت تقلید می کند و آنچه می نویسد، وارونه می شود.

بهتر است معلم در کلاس، نوشته  ها را فقط روی تخته بنویسد. دلبستگی کودک اگر ایمن باشد، به‌خوبی از عهدة ساعات دوری در مدرسه بر می آید، بدون این که به والدین خود خشم یا هیجانات نامعقول داشته باشد. اگر کودک‌تان دچار دلبستگی ناایمن است و نمی تواند ساعاتی از شما دور باشد، علت را ریشه‌یابی کنید و از معلم همکاری بخواهید و در صورت لزوم برای رفع آن از مشاور کمک بگیرید.

بی‌گمان هیچ چیز تجربه اول نمی شود؛ اول همیشه جذاب و زیباست؛ اول بهار(نوروز)، اولین روز تولد، اول ماه مهر(بازگشایی مدارس)، اولین شب زمستان(چله)؛ خلاصه همیشه اول، خوب است؛ به همین بهانه و در آغاز فصل بازگشایی مدارس، چه خوب است با رعایت بسیاری از نکات و مهارت‌آموزی ها به کودکانمان، اولین روز مدرسه را خاطره انگیز کنی.

انتهای پیام/

ارسال نظرات