وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام میشوند، گفت: مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتابهای درسی جدید خواهیم داشت.
به گزارش نای قلم و بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رضامراد صحرایی؛ درباره تأمین امنیت امتحانات نهایی گفت: کیفیت آموزش از دغدغههای جدی این وزارتخانه است و مصوبه کاهش ضریب کنکور در پذیرش دانشجویان در دو مجلس مصوب و به دو دولت ابلاغ شد اما به دلایلی توان اجرا نداشتند، سال ۱۴۰۲ این موضوع را اجرا کردیم و در کنار تمام فشارهای روانی بر داوطلبان و تلاش مافیای کنکور برای لغو مصوبه، آن را اجرا کردیم و به معلم، کتاب و مدرسه مرجعیت دادیم.
وی افزود: موضوع «کیفیت آموزش» روی میز رئیس جمهور قرار دارد؛ با اجرای مصوبه کنکوری، ۱۱ استان که سهم آنها از صندلیهای برتر دانشگاهها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استانهای محروم افزایش یافت به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که ۰.۱۶ درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب میکرد در سال ۱۴۰۲، ۰.۴۸ درصد سهم کسب کرد.
*لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی شایعه است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصوبه کنکوری به دنبال کیفیت آموزش و اجرای برنامه درسی ملی است، گفت: حتی یک مورد از شایعات لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی صحت نداشت و اگر سوالی لو برود ابتدا خودمان به خانوادهها خواهیم گفت، در سال ۱۴۰۳ امنیت امتحانات نهایی بیشتر از سال گذشته تامین خواهد شد.
صحرایی درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: سال ۱۴۰۱ مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.
*۷۲هزار معلم استخدام میشوند
صحرایی گفت: سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد میشوند.
*تنوع مدارس باید کاهش یابد
وی با اشاره به اینکه خرداد امسال برای نخستین بار دانشآموزان معلمان را ارزیابی میکنند، مطرح کرد: رئیسجمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت آور است که اولویت ابلاغی به بنده ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۸۵۰۰ مدرسه غیردولتی و ۱۰۶ هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است. اما در برخی مدارس دولتی مانند هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
*همراهی سه نهاد برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
صحرایی درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: ۹۱۱ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.
وی ادامه داد: تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانهروزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانه روزی در مناطق روستایی کمک میکند؛ تا به امروز توانستیم ۱۳۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: پروژه ملی انسداد مبادی بیسوادی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به مدارس با ریاست معاون اول رئیس جمهور در حال پیگیری است و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام و قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی (ع) برای بازگشت به تحصیل دانشآموزان همراهی میکنند.
انتهای پیام/