کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون تأمیناجتماعی، میتوانند بدون مراجعه به شعب و کارگزاریهای رسمی سازمان تأمیناجتماعی و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان، نسبت به نامنویسی بیمهای غیرحضوری نیروی کار شاغل در کارگاه اقدام کنند. پیش از راهاندازی این سامانه، نامنویسی بیمهای نیروی کار جدید و اختصاص شماره بیمه به این افراد، مستلزم مراجعه حضوری کارفرما یا نماینده قانونی وی به شعب تأمیناجتماعی بود.
به گزارش نای قلم به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، کارفرمایان میتوانند پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی es.tamin.ir ، از طریق منوی کارفرمایان← خدمات کارفرمایان ← نامنویسی غیرحضوری بیمهشده، با وارد کردن مشخصات بیمهشده و بارگذاری مدارک مورد نیاز (اظهارنامه نامنویسی، عکس، تصویر شناسنامه و کارت ملی) نسبت به نامنویسی غیرحضوری بیمهشدگان خود اقدام کنند. این درخواستها پس از ثبت اطلاعات و بارگذاری اسناد، در انتظار تائید از سوی کارفرما قرار گرفته و لازم است کارفرمایان نسبت به بازبینی جزئیات درخواست و تائید آنها اقدام کنند.
در مواردی که به دلایل مختلف از جمله مغایرت اطلاعات هویتی ثبت شده با اطلاعات ثبت احوال، عدم دریافت اطلاعات از ثبت احوال، وجود درخواست ناتمام قبلی برای بیمهشده، عدم رعایت حداقل سن مورد نظر، درخواست نامنویسی کارفرما ثبت نگردد، درخواست در وضعیت «درخواست نامعتبر» قرار میگیرد که در اینصورت، لازم است کارفرما مجدداً نسبت به ثبت درخواست برمبنای اطلاعات صحیح اقدام کند. همچنین چنانچه درخواست بنابه دلایلی از قبیل نقص در اسناد بارگذاری شده، وجود همپوشانی بیمهای و ... توسط واحد اجرایی تأمیناجتماعی تائید نشود، درخواست در وضعیت «مختومه - عدم تائید» قرار میگیرد که در این موارد کارفرما باید مطابق توضیحات ارائهشده از سوی واحد اجرایی که در ستون توضیحات درخواست قابل مشاهده است، اقدام کند.
پس از بررسیهای لازم و در صورت تایید واحد اجرایی، فرآیند درخواست به پایان میرسد و کارفرما میتواند شماره بیمه قبلی بیمهشده (در صورت وجود) یا شماره بیمه تخصیص یافته جدید به بیمهشده مورد نظر را در فهرست بیمهشدگان جدید کارگاه (ستون شماره بیمه) مشاهده و ضمن استفاده از آن در تنظیم لیست پرداخت حق بیمه، شماره بیمه مذکور را به بیمهشده نیز ارائه کند.
هرچند امکان ارائه غیرحضوری درخواست نامنویسی بیمهشدگان و افراد تبعی آنان در سامانه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی فراهم شده اما در صورت مراجعه حضوری بیمهشده، مستمریبگیر یا افراد خانواده تحت پوشش آنها، واحدهای اجرایی تأمیناجتماعی مکلف به رسیدگی درخواستهای حضوری نیز هستند.
پس از انعقاد قرارداد غیرحضوری خویشفرما، سیستم مربوطه به گونهای طراحی شده که با تعامل با پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور و پس از کنترل اطلاعات هویتی و شماره ملی، به صورت اتوماتیک شماره بیمه به فرد متقاضی تخصیص مییابد و در مواردی که فرد متقاضی انعقاد قرارداد بیمه خویشفرما، دارای سابقه قبلی بیمهپردازی و شماره بیمه باشد، صرفاً در مواردی که شماره بیمه قبلی فرد فاقد کد ملی باشد، نامنویسی مجدد صورت میپذیرد.
در صورتیکه فرد بیمهشده در طول دوران اشتغال دارای چند شماره بیمه باشد و کلیه اطلاعات هویتی بیمهشده یکسان و شماره بیمههای تخصیصی صرفاً مربوط به وی باشد، آخرین شعبه محل بیمهپردازی نسبت به ادغام شماره بیمهها اقدام کرده و در نتیجه این فرآیند، شماره بیمهای که دارای تاریخ نامنویسی قدیمیتر است، جایگزین سایر شماره بیمهها میشود.
اتباع خارجی برای نامنویسی لازم است نسبت به ارائه کد فیدای ۱۲ رقمی اقدام کنند و چنانچه در این رابطه اقدام نکرده باشند، باید از طریق مبادی ذیربط دراین خصوص اقدام کنند. همچنین دریافت و تصویربرداری از مدارک مربوط به کارت اقامت و مجوز اشتغال بهکار اتباع خارجی ضروری است.
ضمناً جهت تسهیل نامنویسی بیمهشدگان، فرآیند غیرحضوری"نامنویسی گروهی بیمهشدگان" برای کارفرمایان در دستور کار حوزه بیمهای سازمان تأمیناجتماعی قرار دارد و با پیادهسازی این سرویس، کارفرمایان در منوی خدمات کارفرمایان با بارگذاری فایل اطلاعات هویتی و بیمهای کارکنان خود به سادگی و بهطور اتوماتیک قادر به نامنویسی گروهی کارکنان خواهند بود و این موضوع باعث صرفهجویی در زمان کارفرمایان و رضایتمندی آنان خواهد شد.
کد خبرنگار: 983127
انتهای پیام/