حسین معافی/ رتبه بندی معلمان و انتقاد از مسئولان در مورد بی توجهی به رضایت معلمان و توسعه کشور داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رتبهبندی معلمان انجام شده و دیگر مسئلهای بر زمین مانده ندارد، گفت: مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش است.
وی درباره اصلاح آیین نامه رتبهبندی معلمان که نیاز به منابع جدیدی دارد، گفت: تا جایی که من مطلع شدم، کار رتبهبندی تمام شده و پرداختهای مربوط به رتبهبندی معلمان نیز در سال گذشته بالغ بر ۴۸ هزار ملیارد تومان بود که این ارقام پرداخت شد و ما در خصوص رتبهبندی معلمان دیگر مسئلۀ بر زمین ماندهای نداریم.
وی اضافه کرد: سیاست دولت جلب رضایت حداکثری معلمان بوده و ما اعتقاد داریم اگر قرار است، توسعهای برای کشور رخ دهد، قطعاً مسیر آن آموزش و پرورش بوده و این دانشآموزان هستند که به آن توجه خواهیم کرد.
جالب اینجاست که طبق مصوبه مجلس و تأییدیه شورای نگهبان، زمان اجرای رتبهبندی از مهر 1400 است که معوقه شش ماهۀ آن در سال 1400 علیرغم قولهای متعدد مسئولین هنوز پرداخت نشده و فرهنگیان و بازنشستگان مشمول این طرح منتظر پرداخت معوقات آن هستند. حدود یک سوم فرهنگیان به رتبههای خود معترض هستند و اعتراضات و مستندات خود را در سامانههای مربوطه ثبت کردهاند تا رتبههای استحقاقی را دریافت نمایند. بسیاری از فرهنگیان جهت اجرای کامل رتبهبندی و دریافت مزایای آن، بازنشستگی خود را به تعویق انداخته و هنوز منتظر اجرای کامل این قانون هستند و بلاتکلیف ماندهاند. حدود 250 نفر نیز به دلایل نامعلومی هنوز رتبهای دریافت نکرده و به دنبال پیگیری این موضوع هستند.
با این شرایط که رتبهبندی معلمان ناقص اجرا شده و معترضین فراوانی دارد و معوقات 1400 آن نیز پرداخت نشده، چطور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام میکند که کار رتبهبندی معلمان تمام شده و مسئله بر زمین ماندهای وجود ندارد!
وزیر محترم آموزش و پرورش در روزی که در مجلس رأی اعتماد گرفت قول داد که قانون رتبهبندی را که مهمترین اولویت آموزش و پرورش است را اصلاح نماید و به اعتراضات خیلی سریع رسیدگی شود. اصلاحی که به قول آقای منظور احتیاج به بودجه جداگانهای دارد و باید وزارت آموزش و پرورش با همکاری مجلس و دولت این مسئله را پیگیری و اجرایی نمایند.
بنابراین کار رتبهبندی معلمان تازه شروع شده و قرار است پس رفع ابهامات و رسیدگی به اعتراضات و پرداخت معوقات قانونی خود، کام معلمان را شیرین کند و در سالهای آینده نیز معلمان برای دریافت رتبههای بالاتر و کسب شایستگیهای حرفهای با هم رقابت کنند. قرار است اجرای رتبهبندی معلمان در بهبود آموزش و یادگیری مؤثر باشد و با پویایی در آموزش و پرورش جان تازهای به آن ببخشد.
فعال رسانهای و فرهنگی