(قسمت اول)
محمدعلی خالقنژاد/ صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی و عاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب می گردد و نقش پررنگی در شکوفایی اقتصاد کشورها ایفا می نماید چراکه از لحظه ورود یک گردشگر او برای تامین غذا و محل اقامت، رفت وآمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، بازدید از جاذبه ها و.... باید هزینه نماید. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان به رونق اقتصادی آن کمک شایانی می کند. هرچه گردشگران بیشتری به کشور وارد شوند مشاغل بیشتری ایجاد خواهد شد و این موضوع برای کشوری که جمعیت جوانی دارد حائزاهمیّت بالایی است .
گردشگری و توریسم با امنیّت سیاسی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگی داشته و وجود گردشگران زیاد در یک کشورحاکی از وجود امنیّت بالا در آن کشور است. از سویی رونق گردشگری در کشورهای همسایه ثبات منطقه ای به همراه می آورد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد .
صنعت توریسم و گردشگری ضمن درآمد زایی و ایجاد کارآفرینی گسترده از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم می باشد زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند موجب نزدیکتر شدن ملل، اقوام و فرهنگ ها به یکدیگر شده و از طریق گردشگران به ترویج فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی شان بپردازند .
امروزه گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیت ها و محدودیت ها، نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد بر عهده داشته باشد. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند، توسعه صنعت توریسم به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه است، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی فرایندهای گوناگونی را ایجاد می کند که اثرات آن در تولید ناخالص ملی، کارآفرینی ، بکارگیری منابع انسانی و بکارگیری بخشهای مختلف اقتصادی نمایان است. بنابراین می توان گفت که صنعت توریسم عاملی مهم در جهت توسعه اقتصادی جوامع بوده و می تواند با ایجاد نوعی کارآفرینی مزایای اقتصادی زیادی برای همه کشورها داشته باشد.
امروزه در میان صنایع رو به رشد صنعت توریسم وگردشگری به علت تاثیر گذاری آن بر فرایند تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی برای بسیاری از کشورها ازاهمیت ويژه اي برخوردار است. آگاهی جوامع از اینکه گردشگری منبع درآمدی ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه ای در اختیار یک کشور قرار می دهد باعث شده است که توریسم و گردشگری مفهومی به غایت گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده و به عنوان یک صنعت تلقی شود. بر همین مبناست که اقتصاد دانان توجه و تمرکز خود را بر روی این صنعت معطوف می دارند چون بر این باورند که گردشگری و توریسم صنعت مولّد و اشتغال زایی است. گردشگری ازجمله فعالیتهایی است که قابلیت اثربخشی بر افراد برای گرایش آنان به سمت کارآفرینی دارد .این صنعت به اندازهای در توسعه اقتصادی، اجتماعی اهمیّت دارد که دانشمندان علم اقتصاد آن را "صادرات نامرئی" نام نهاده اند. به طوری که گردشگری با پویایی خاص خود می تواند تاثیرات به سزایی بر تحولات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در سطوح مختلف ببن المللی، ملی و محلی به ویژه کارآفرینی بر جای گذارد و از این جهت است که می توان گفت "صنعت توریسم پاک ترین صنعت در دنیاست." گردشگری و توریسم پدیده ای است که از دیرباز در جوامع انسانی مختلف وجود داشته است، امّا با ورود به عصر مدرن به صورت یک صنعت سودآور درآمده ومورد توجه بسیاری از کشورهای دنيا قرار گرفته و هر ساله با رشد و توسعه قرین و همراه بوده است. اقتصاددان از صنعت توریسم و گردشگری همواره به عنوان یک صنعت مُوَّلِد سرمایه و اشتغال زا نام برده و توجه ویژهای به این صنعت مُوَّلِّد دارند از این روست که معتقدند توسعه اصولی گردشگری به لحاظ اقتصادی موجب افزایش درآمد وارزآوری می شود. صاحب نظران علم اقتصاد بر این عقیده اند که اگر کشوری بتواند از قابلیت ها استفاده کرده و چرخه های این صنعت را در کشورش به حرکت درآورد شاهد شکوفايي در سطح اقتصاد کشور خواهند بود .از دیگر سو گردشگری به عنوان صنعتی که دائما در معرض تغییرات محیطی من جمله تغییر در وجه تقاضا (بازار) است به بستری مناسب برای ظهور و رشد کارآفرینی و بالا رفتن کیفیت زندگی تبدیل شده است. با توجه به اهمیت کارآفرینی در تولید ثروت ویژگی گردشگری به عنوان ابزاری بالقوه برای توزیع و بازتوزیع ثروت در تمام سطوح جامعه، به نظر میرسد هم افزايي کارآفرینی در حوزه گردشگری بتواند به عنوان کمک موثری در راستای توسعه و توانمندسازی و رشد کیفیت زندگی جوامع میزبان قلمداد گردد.
بنابراین صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و نیز به عنوان یکی از منابع اساسی و حیاتی اقتصادی و عاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی به شمار می رود .
امروزه گردشگری به عنوان یک رویکرد مهم می تواند با برنامه ریزی اصولی و شناسایی مزیّتها ومحدودیتها نقش موثری در توسعه و تنوع بخشی به اقتصاد داشته باشد. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راههای نو و بدیع برای رونق بخشیدن این صنعت پاک و سودآور برآیند. توسعه صنعت توریسم به ویژه برای کشورهای درحال توسعه که با معضلاتی همچون بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه است از اهمیت بسزایی برخوردار است.
صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی فرایندهای گوناگونی را ایجاد می کند که اثرات آن در تولید ناخالص ملی، کارآفرینی، بکارگیری منابع انسانی و نیز بکارگیری بخش های اقتصادی نمایان است. بنابراین می توان گفت صنعت توریسم عاملی مهم در راستای توسعه اقتصادی جوامع بوده و می تواند با ایجاد نوعی کارآفرینی در عرصه های مختلف مزایای اقتصادی فراوانی برای کشورها درپی داشته باشد .
(درقسمت دوم به جاذبه های توریستی وگردشگری تکاب پرداخته خواهد شد)
فعال اجتماعی و رسانه ای
انتهای پیام/