1402/11/17 |
استاندار آذربایجان غربی: |
کریدورهای جدیدی در جریان ساخت است |
استاندار آذربایجان غربی گفت: استان ما در مسیر دو کریدور بینالمللی قرار دارد و کریدورهای جدیدی در جریان ساخت است. به گزارش نای قلم، محمدصادق معتمدیان امروز در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان غربی که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای آسیای جنوبشرقی مثل هند به دنبال دسترسی از این طریق به بازار هند هستند و میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ کیلومتر از کریدور غرب بین بندر امام خمینی (ره) و مرز بازرگان در این استان قرار دارد که در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشبینی میشود تا سال آینده به اتمام برسد. استاندار آذربایجانغربی گفت: ۹۸۸ هکتار زمین برای این طرح مهم اقتصادی اختصاص داده شده است که می تواند زمینه ساز رونق منطقه شود. معتمدیان اظهار کرد: هزینه پیشبینی شده برای اجرای این طرح ۱۲ هزار میلیارد ریال است که از طریق سرمایهگذار تامین میشود. وی دولت برای توسعه روابط بینالمللی عزم جدی دارد، اضافه کرد: اهمیت منطقه ویژه اقتصادی قابل توجه است زیرا آذربایجان غربی مهمترین نقش را در تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات بین ایران و ترکیه دارد و منطقه ویژه اقتصادی سرو نیز میتواند در این خصوص نقش قابل توجهی ایفا کند. معتمدیان با ذکر اینکه هزینههای حملونقل اثر مهمی در اقتصاد دارد لذا به دنبال کاهش هزینهها هستیم، تاکید کرد: با توجه افزایش هزینه حملونقل در سطح جهانی، ایجاد کریدورهای میانبر راه خوبی برای حملونقل بینالمللی است و این مسیر از زاهدان تا آذربایجانغربی به عنوان تنها کریدور بینالمللی ایده خوبی است. معتمدیان همچنین دسترسی نزدیکتر کشور چین از طریق کریدورهای ایران به بندر مرسین ترکیه و دریای مدیترانه را یک اتفاق بینالمللی در سالهای آینده دانست و افزود: در این راستا نیز میتوانیم از طریق کشور عراق محور حملونقل و اقتصادی را پیش ببریم و شاهد گسترده شدن این محورها باشیم.
معتمدیان با اشاره به اتفاق مثبتی که در دولت فعلی و در راستای دیپلماسی منطقه صورت گرفت، اظهار کرد: با کشور ترکیه با توجه به مرز طولانی که داریم تعاملات مهمی در جریان است و چند ماه پیش نشست استانداران در وان برگزار کردیم که در ۱۰ سال گذشته بیسابقه بوده و تفاهمنامههایی که در این نشست امضا شد در سه ماه اخیر بخش گستردهای از آن وارد فاز اجرایی شده است. وی با اشاره به اینکه آذربایجانغربی از بزرگترین و قدیمیترین پایانههای مرزی ایران است، تصریح کرد: اقدامات خوبی نیز در بهسازی و تجهیز و چهاربانده کردن راههای استان تا پایانههای مرزی انجام گرفته و ادامه دارد. استاندار با اشاره به اهمیت ایجاد مناطق آزاد مشترک، مرسین را مهمترین مسیر ترانزیتی به ترکیه و گسترش تبادلات تجاری عنوان کرد و گفت: اگر امروز چالشی بین غرب و شرق داریم در دسترسی به مدیترانه است که دنبال میکنیم به این امر دسترسی پیدا کنیم. وی با اشاره به استقبال دولت برای بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در انجام پروژه های عمرانی، گفت: در کنار بخش دولتی، برای توسعه استان نیازمند همکاری با این بخش هستیم. معتمدیان در ادامه سخنان گفت: ایجاد بازارچه مشترک بین ایران و ترکیه، بازگشایی پایانه جدید با ترکیه در کوزه رش سلماس و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو، از مهمترین برنامههای اقتصادی آذربایجانغربی برای افزایش مبادلات تجاری با کشور های مختلف بویژه ترکیه بوده است. استاندار آذربایجانغربی ادامه داد: منطقه سرو میتواند به عنوان یک هاب اقتصادی منطقهای در توسعه تجارت بینالملل نقشآفرینی کند. معتمدیان اظهار امیدواری کرد، تا سال آینده این پروژه گشایش پیدا کند. وی خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی مهمترین نقش را در تحقق هدف گذاری 30 میلیارد دلاری مبادلات بین ایران و ترکیه دارد و منطقه ویژه اقتصادی سرو می تواند در این خصوص نقش قابل توجهی ایفا کند. منطقه مرزی ویژه اقتصادی ارومیه _سرو که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد؛ در مساحت هزار هکتار، امکان تجارت و ایجاد واحدهای تولیدی را فراهم میسازد. از مزیتهای عمومی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو میتوان به صدور مجوزها توسط سازمان مسئول منطقه، معافیت مالی با مدت ۱۳ سال، خارج بودن از قلمرو گمرکی کشور، امکان ورود کالا بدون عوارض گمرکی در منطقه، امکان ایجاد مناطق آزاد در منطقه ویژه اقتصادی و امکان صدور مجوز ورود کالا بدون محدودیت اشاره کرد. مجاورت با سه کشور خارجی، امکان انتقال زمین پس از دریافت پروانه بهرهبرداری، همجواری با منطقه آزاد ماکو و سهلان، رونق صنایع غذایی و تبدیلی، رونق صنایع ساختمانی، پتانسیل بالای معدنی و موقعیت تولید و فناوری انواع مواد معدنی از مزیتهای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو است. انتهای پیام/ |