1403/05/20 |
یادداشت؛ |
نگاهی به مسیر تحول در آموزش و پرورش |
حسین معافی/ نگاهی به مسیر تحول و تحول گرایی در آموزش و پرورش در صدای معلم تحول به معنای تغییر اساسی و بنیادین در چیزی است. این تغییر نه تنها در ظاهر و شکل، بلکه در ماهیت و هسته اصلی موضوع رخ میدهد. تحول یک فرآیند پویا و مداوم است که منجر به رشد، پیشرفت و نوآوری میشود. به زبان سادهتر، تحول یعنی از یک حالت یا وضعیت به حالت یا وضعیت بهتر و کاملتری حرکت کردن. این تغییر میتواند در ابعاد مختلفی مانند فردی، اجتماعی، سازمانی و حتی جهانی رخ دهد. تحول در آموزش و پرورش، فرایندی پیچیده و چندجانبه است که نیازمند فراهم شدن شرایط خاصی است. این شرایط در سطوح مختلفی از جمله فردی، سازمانی و کلان قابل بررسی هستند: شرایط در سطح فردی (معلم، دانشآموز، والدین): - تغییر نگرش: همه افراد درگیر در فرآیند آموزش باید نسبت به آموزش و پرورش نگرشی فعال و پویا داشته باشند. - آمادگی برای یادگیری: همه افراد باید آمادگی لازم برای یادگیری روشهای جدید و پذیرش تغییرات را داشته باشند. - ارتقای دانش و مهارتها: معلمان باید به طور مستمر دانش و مهارتهای خود را بهروز کنند و دانشآموزان نیز باید مهارتهای یادگیری خود را تقویت کنند. - مشارکت فعال : همه افراد باید در تصمیمگیریها و اجرای برنامههای آموزشی مشارکت فعال داشته باشند. شرایط در سطح سازمانی (مدرسه): - وجود ساختار مدیریتی منعطف: ساختار مدیریتی مدرسه باید به گونهای باشد که امکان نوآوری و تغییر را فراهم کند. - تامین منابع کافی: مدرسه باید به منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی کافی دسترسی داشته باشد. - فراهم کردن محیط یادگیری مناسب: محیط یادگیری باید جذاب، پویا و مبتنی بر مشارکت باشد. - ترویج فرهنگ یادگیری مستمر: در مدرسه باید فرهنگ یادگیری مستمر و پژوهشگری ترویج شود. - ارزیابی مستمر و بهبود عملکرد: عملکرد مدرسه باید به صورت مستمر ارزیابی شود و بر اساس نتایج ارزیابی، بهبودهای لازم صورت گیرد. شرایط در سطح کلان (سیاستگذاری): - وجود اراده سیاسی: دولت باید اراده سیاسی لازم برای ایجاد تغییرات بنیادین در نظام آموزشی را داشته باشد. - تدوین سیاستهای آموزشی جامع: سیاستهای آموزشی باید جامع، روشن و قابل اجرا باشند. - تامین منابع مالی پایدار: دولت باید منابع مالی پایدار برای اجرای برنامههای آموزشی را تامین کند. - حمایت از پژوهش و نوآوری: دولت باید از پژوهشهای آموزشی و نوآوری در این حوزه حمایت کند. - تغییر قوانین و مقررات: قوانین و مقررات آموزشی باید به گونهای اصلاح شوند که مانع تحول نباشند. سایر شرایط مهم: - همکاری بین بخشهای مختلف: برای تحقق تحول در آموزش و پرورش، همکاری بین بخشهای مختلف مانند آموزش و پرورش، فرهنگ، رسانه و خانواده ضروری است. - توجه به نیازهای محلی: برنامههای آموزشی باید با توجه به نیازها و ویژگیهای هر منطقه طراحی شوند. - استفاده از فن آوریهای نوین: استفاده از فن آوریهای نوین در آموزش و پرورش میتواند به تسریع و بهبود فرآیند تحول کمک کند. در نهایت؛ تحول در آموزش و پرورش یک فرآیند پیچیده و تدریجی است که نیازمند تلاش همه جانبه و همکاری همه ذینفعان است. بیشک تحول در آموزش و پروش با تحول در معلم آغاز میشود. معلمان را میتوان با آموزش مستمر و بهروزرسانی دانش، توسعه مهارتهای آموزشی، توجه به رشد شخصی، ایجاد ارتباط مؤثر با دانشآموزان و ترویج فرهنگ پرسش گری و کنجکاوی و با نگاه ویژه به بحث مقام و جایگاه و معیشت آنها متحول ساخت تا با شرایط بهتری بتوان آموزش و پرورش کشور را متحول ساخت. دولت چهاردهم باید در انتخاب وزیر آموزش و پرورش به این مهم بپردازد و فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند که به بحث تحول و تحول آفرینی در آموزش کشور معتقد باشد و بتواند فرایند و زیرساختهای این تحول را دنبال و پیگیری نماید. انتهای پیام/ |