1402/09/27 |
یادداشت؛ |
آیا به آموزش سواد عاطفی در مدارس توجهی میشود؟ |
حسین معافی/ سواد عاطفی به مجموعهای از مهارتها، دانشها و فهم درباره احساسات و هیجانات خود و دیگران اشاره دارد. افرادی که دارای سواد عاطفی هستند، قادرند به خوبی احساسات خود را شناسایی کنند، آنها را به خوبی مدیریت کنند و با احساسات دیگران همدردی کنند. سواد عاطفی مهارتهای ضروری در زندگی روزمره و روابط اجتماعی است و میتواند به بهبود کیفیت زندگی فردی و رفاه اجتماعی کمک کند. همچنین، سواد عاطفی در محیطهای آموزشی و سازمانی نیز اهمیت دارد، زیرا میتواند به بهبود روابط مدرسه و محیط کار، افزایش همکاری و تعامل موثر، کاهش خشونت و تبعیض و ارتقای سلامت روانی کمک کند. آموزش سواد عاطفی در مدارس نقش مهمی در رشد و توسعه دانشآموزان دارد و به مجموعهای از احساسات، روابط و مهارتهای ارتباطی اشاره دارد که در محیط آموزشی و تحصیلی شکل میگیرد. یک محیط عاطفی سالم و حمایت کننده در مدارس میتواند تأثیر به سزایی در عملکرد تحصیلی و روان شناختی دانشآموزان داشته باشد. زمانی که دانشآموزان احساس امنیت، تعلق و ارتباط معنادار با معلمان و همکلاسیهای خود داشته باشند، آموزش و یادگیری آسانتر و مؤثرتر خواهد بود. همچنین، تواناییهای اجتماعی و روحی دانشآموزان در محیط عاطفی سالم قوت میگیرد و این امر میتواند به ارتقای خودتنظیمی، همکاری، رفع تنشها و مشکلات اجتماعی و بهبود مهارتهای ارتباطی آنها کمک کند. بنابراین، اهمیت ایجاد و حفظ حیطه عاطفی مثبت و سالم در مدارس برای سلامت روانی و عاطفی دانشآموزان بسیار بالاست. این شامل ایجاد روابط مثبت بین دانشآموزان و معلمان، فراهم کردن فضایی با احترام و اعتماد برای بیان احساسات و نیازها، توجه به تنوع فردی و ارزشهای هر فرد و ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت هیجانات و رفع تنشها میشود و آموزش سواد عاطفی میتواند به عنوان یک فضای پشتیبان و الهامبخش برای رشد و توسعه جامعه تحصیلی عمل کند. برای رشد حیطه عاطفی در مدرسه، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید: - ایجاد فضای امن: ایجاد فضایی امن و خوشبینانه برای دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. این شامل ایجاد روابط مثبت بین دانشآموزان و معلمان، ارائه حمایت عاطفی و اعتماد به نفس به دانشآموزان و تشویق آنها به ابراز احساسات و نیازهایشان میشود. -آموزش مهارتهای ارتباطی: آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشآموزان میتواند در بهبود حیطه عاطفی آنها مؤثر باشد. این شامل مهارتهایی مانند گوش دادن فعال، بیان مناسب احساسات، حل صحیح اختلافات و مذاکره است. - توجه به تنوع فردی: احترام به تنوع فردی و ارزشهای هر دانشآموز میتواند حیطه عاطفی را تقویت کند. باید فضایی را فراهم کنید که هر دانشآموز احساس کند مورد احترام و قبول قرار میگیرد، بدون تبعیض نژادی، جنسیتی یا دیگر عوامل. آموزش مهارتهای مدیریت هیجانات: آموزش مهارتهای مدیریت هیجانات به دانشآموزان کمک میکند تا هیجانات خود را شناسایی کنند، آنها را به خوبی بیان کنند و به طور سازنده با آنها مراوده کنند. این مهارتها شامل تمرینهای تنفس عمیق، تمرکز بر حال حاضر بودن و تحلیل تفکرات منفی است. - ارائه فعالیتهای مشارکتی: فعالیتهای گروهی میتوانند به رشد حیطه عاطفی کمک کنند. این فعالیتها شامل پروژههای گروهی، بازیهای تعاملی و تمرینهای همکاری است. -مشاوره و پشتیبانی روان شناختی: در دسترس قرار دادن مشاوران و کارشناسان روانشناسی در مدرسه میتواند به دانشآموزان در مدیریت هیجانات و رفع مشکلات عاطفی کمک کند. ارائه جلسات مشاوره و سازماندهی دورههای آموزشی مرتبط با مهارتهای روانشناختی نیز میتواند مفید باشد. - توجه به رفاه عمومی: ارائه فضایی مناسب برای استراحت و بازی برای دانشآموزان، توجه به تناسب بین کار و استراحت، و ایجاد فعالیتهای فرهنگی و ورزشی میتواند به رفاه عمومی و حیطه عاطفی در مدرسه کمک کند. -همکاری با خانوادهها: برقراری ارتباط و همکاری با خانوادهها میتواند در تقویت حیطه عاطفی دانشآموزان نقش مهمی داشته باشد. ارتباط منظم با والدین، برگزاری جلسات ارتباطی و اطلاعرسانی به خانوادهها درباره رویدادها و فعالیتهای مدرسه میتواند این همکاری را تقویت کند. امروزه کنکور و آزمونهای ورودی مدارس خاص باعث شده که بیشتر به حیطههای شناختی و دانشی در مدارس پرداخته شود و از حیطههای عاطفی و روانی- حرکتی غافل شدهایم و باید در برنامههای درسی مدارس در مقاطع مختلف به این مهم پرداخته شود و علاوه بر دانش، نگرش و مهارت دانش آموزان را در زمینههای مختلف تقویت کنیم. انتهای پیام/ |