1403/07/09
توسط یک شرکت صنایع تبدیلی در ارومیه انجام گرفت؛
درخواست استفاده از کامیون‌های یخچال‌دار ترکیه‌ای

 

بارگیری از ایران برای سایر کشورها غیر از ترکیه (کشور ثالث) توسط کامیون‌های ترکیه‌ای ممنوع است و متقابلاً در ترکیه نیز برای کامیون‌های ایرانی این ممنوعیت وجود دارد و در واقع این یک رفتار متقابل است که سال‌هاست توسط هر دو کشور اجرا می‌شود.

در حالی که کامیون یخچالدار ایرانی به اندازه کافی در کشور وجود دارد یک شرکت تبدیلی در ارومیه درخواست کرده است محمولات صادراتی خود به ترکیه را با کامیون‌های یخچال‌دار ترکیه‌ای حمل کند.

چند روز پیش استعلامی از سوی دفتر ترانزیت و حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچالدار مبنی بر کافی بودن کامیون‌های یخچالدار استان آذربایجان غربی صورت گرفت که کانون مورد نظر در پاسخ به این استعلام اعلام کرد که کامیون یخچال‌دار به اندازه کافی در استان آذربایجان غربی موجود است.

پیگیری خبرنگار تین‌نیوز در مورد این موضوع نشان می‌دهد یک شرکت صنایع تبدیلی در ارومیه درخواست کرده است محمولات صادراتی خود به ترکیه را با کامیون های یخچال دار ترکیه ای که برای عراق یا سایر کشورهای همسایه ایران بار برده اند و در بازگشت خالی وارد ایران می شوند با قیمت پایین تر بارگیری کند.

پیگیری ها مشخص کرد، شرکت مورد نظر برای انجام این کار به اداره صمت ارومیه نامه نوشته و طب آن مدعی شده در ایران کمبود کامیون یخچال دار وجود دارد و اداره صمت هم بر اساس این نامه،  به اداره کل راهداری  و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی نامه نگاری کرده و این اداره کل  هم در نامه ای به دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، دو درخواست مطرح کرده است.

درخواست اول اینکه اجازه داده شود تا  کالاهای مورد نظر با کامیون های یخچال دار ترکیه ای که خالی وارد ایران شده اند و باید خالی از ایران خارج شوند بارگیری گردد و دوم اینکه جریمه 3000 یورویی هم حذف شود.

به دنبال این درخواست، دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان موضوع کمبود ناوگان یخچالدار را از کانون انجمن های صنفی رانندگان کامیون های یخچالدار استعلام کرد.

کانون نیز در پاسخ به این استعلام از وجود ناوگان یخچال دار به اندازه کافی و حتی بیش از حد مورد نیاز در استان آذربایجان غربی خبر داد.

حال مشخص نیست شرکت صنایع تبدیلی مورد نظر به چه دلیل به نادرستی موضوع کمبود ناوگان یخچالدار ایرانی را مطرح کرده و اداره صمت استان آذربایجان غربی را به اشتباه انداخته است؟

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار در مورد فعالیت کامیون‌های ترکیه ای در ایران گفت: حمل بار از ایران برای ترکیه توسط کامیون های ترکیه ای فقط توسط کامیون هایی که حامل محمولات وارداتی برای ایران هستند، مجاز است.

عبدالله خانعلی این مطلب را در پاسخ به درخواست شرکت های صنایع تبدیلی مواد غذایی استان آذربایجان غربی مبنی بر استفاده از کامیون های یخچال دار ترکیه ای برای حمل کالاهای خود، بیان کرد.

وی افزود: بارگیری از ایران برای سایر کشورها غیر از ترکیه (کشور ثالث) توسط کامیون های ترکیه ای ممنوع است و متقابلاً در ترکیه نیز برای کامیون های ایرانی این ممنوعیت وجود دارد و در واقع این یک رفتار متقابل است که سالهاست توسط هر دو کشور اجرا می شود.

وی تاکید کرد: همچنین بارگیری کامیون های ترکیه ای که از ایران به صورت ترانزیت عبور کرده و برای کشورهای دیگر بار برده و در بازگشت خالی وارد ایران شده اند ممنوعیت قانونی و 3000 یورو جریمه دارد که البته این رفتار را ابتدا کشور ترکیه با رانندگان و ناوگان ایرانی شروع و ایران هم در رفتار متقابل اقدام به چنین کاری کرده است.

به گفته خانعلی متولی دولتی در این زمینه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در راستای حفظ منافع ملی، حمایت از رانندگان و ناوگان داخلی و جلوگیری از نابودی حمل و نقل داخلی ایران این ممنوعیت را اعمال کرده است.

این فعال صنفی گفت: بارگیری در کامیون های خالی ترکیه ای که از مسیر ایران به صورت ترانزیت عبور می کنند براساس رفتار متقابل، خلاف مصالح ملی کشور تشخیص داده شده است و از این کار جلوگیری شده است و به همین دلیل برای حفظ منافع چند نفر نباید گفت کامیون های ایرانی نمی‌توانند با کامیون های خالی ترک رقابت کنند.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی رانندگان کامیون‌ های یخچال‌ دار خاطرنشان کرد:ماشین های ترکیه ای اجازه حمل بار در گمرک خروجی کشورمان را دارند و بهتر است به جای طرح این موضوع که حمل مستقیم از محل کارخانه با کامیون های خالی ترکیه برای صاحب کالا صرفه و صلاح دارد به راهکارهای قانونی اندیشیده شود.

وی افزود: کشور همسایه برای تصاحب قطعه‌ای از سرزمین ما پول هنگفتی پیشنهاد می کند آیا باید با او وارد معامله شد و یک تکه از آن را فروخت؟!کامیون های خالی ترکیه ای هم ممکن است دامپینگ کرده و مفت بار ایرانی ها را ببرند یا ممکن است یک پولی ( شیتیل ) هم به واسطه آن پیشنهاد بدهند اما وزارت راه ایران در مقابل وزارت راه ترکیه الزام به رعایت رفتار متقابل دارد.

خانعلی تاکید کرد: کامیون های ترکیه ای قانونا و براساس قواعد حمل و نقل بین المللی و رفتار متقابل حق ورود خالی و بارگیری در ایران را ندارند، چه این کار (جلوگیری از بارگیری کامیون خالی ترکیه ) مورد پسند چند نفر از تجار و بازرگانان قرار بگیرد چه نگیرد.

این فعال صنفی ادامه داد: راه صحیح راه دیگری است، تجار می توانند بر روی حمل بار تا گمرک خروجی کشورمان با کامیون های یخچال دار هموطن برنامه ریزی کنند و در گمرک خروجی از کامیون های خالی ترکیه ای که فکر می کنند برای رضای خدا لطف کرده و بار ایرانیان را مفت حمل می نمایند حساب باز کرده و بار را در گمرک خروجی در کامیون های ترکیه ای ترانشیپمنت کنند.

خانعلی افزود: همچنین می توانند از طریق اتاق مشترک ایران و ترکیه از تجار ترکیه ای بخواهند تا در کشورشان از وزارت راه خودشان ( کشور ترکیه ) بخواهند که این محدودیت ورود کامیون خالی ایرانی به ترکیه برای حمل بار به ایران را بردارند،آن وقت قانونا هیچ محدودیتی برای این تجار و بازرگانان وجود نخواهد داشت،حتی اگر یک ماشین خالی ایرانی به ترکیه رفت و بارگیری کرد تجار و بازرگانان ایرانی هم ده تا ماشین ترک خالی را در ایران بار بزنند.

انتهای پیام/



دانلود فایل