1403/08/13 |
. |
آقای پزشکیان مراقب باشید! این تصمیم جامعه را به آتش میکشد |
علی اشرف خانلری/ کارشناسان می گویند بیش از نیمی از ظرفیت جایگاه های سی ان جی خالی مانده و میزان استفاده از این سوخت درکشور درحال کاهش است. به گزارش نای قلم از اطلاعات، تصمیم احتمالی دولت برای افزایش قیمت بنزین به منظور رفع کسری بودجه و ناترازی این محصول استراتژیک راهکاری کوتاه مدت است که علاوه بر افزایش سرسام آور تورم باعث ایجاد نا امنی و بحران در جامعه خواهد شد. به همین دلیل کارشناسان متنوع سازی سبد سوخت خودروها را به عنوان راهکاری مکمل وموثرتر از افزایش قیمت که دارای تبعاتی به مراتب کمتر است را پیشنهاد می کنند. در این میان، فعالان و جایگاه داران سوخت CNGبا بیان اینکه روزانه حجم زیادی گاز در کشور هدر می رود، اعتقاد دارند که دولت می تواند با اجرای طرحهای رایگان دوگانه سوز کردن خودرو ها، اجرای سیاست های تشویقی و حمایت از جایگاه داران سوخت گاز و همچنین تسریع در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ناترازی بنزین را تاحد زیادی جبران کند. وحید سراوند ، دبیر هیات داوری و حل اختلاف انجمنCNGکشور دراین باره می گوید: اکنون ۲۵۰۰جایگاهCNGدر کشور وجود دارد که با زیر ساخت های فعلی امکان عرضه روزانه بیش از ۵۰میلیون مترمکعب این سوخت ؛ معادل ۵۰میلیون لیتر بنزین را دارند اما بیش از نیمی از ظرفیت فعلی جایگاه ها خالی مانده است که درصورت بهره گیری از این ظرفیت، ناترازی بنزین کاهش می یابد. وی می افزاید: سریع ترین و مطمئن ترین راهکار برای رفع ناترازی بنزین استفاده از ظرفیت جایگاه هایCNGاست و با توجه به ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور، ظرفیت گسترده ای برای توسعه صنعت CNGمهیا است . سراوند ادامه می دهد: سال گذشته روزانه کمتر از ۲۰میلیون مترمکعبCNG در جایگاه های کشور عرضه شد که متاسفانه این مقدار نیز روز به روز در حال کاهش است. وی تاکید می کند: میزان مصرف گاز طبیعی در جایگاه های سوختCNG کمتر از ۳درصد کل گاز مصرفی کشور است و هیچ تأثیری در تشدید ناترازی گاز در فصل زمستان نخواهد داشت. سراوند با بیان این که تشدید ناترازی بنزین حاصل عدم توجه به توسعه صنعت CNGاست، می افزاید: ظرفیت ارزش آفرینی چندین میلیارد دلاریCNG در کشور وجود دارد که از این ظرفیت استفاده نمی شود ودرنتیجه، امروز باید میلیاردها دلار را صرف تأمین بنزین کنیم. هادی جعفری،یک مالک جایگاه خصوصی CNG هم با اشاره به هزینههای بالای جایگاهداری این سوخت، می گوید: جایگاه داران سی ان جی برای ادامه فعالیت و توان پرداخت هزینهها، نیازمند تعیین منصفانه حقالعمل جایگاهها هستند و دولت باید برای کمک به ادامه فعالیت این صنف، آنها را از هزینه های دولتی مانند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه برق و بیمه معاف کند. وی ادامه می دهد: متأسفانه تعیین حقالعمل غیرمنصفانه و منجر به توقف توسعه جایگاههایCNGشده و در برخی شهرها، جایگاهها با ظرفیت ۳۰درصدی در حال فعالیت هستند . جعفری می افزاید: محدودیت کشور برای صادرات گاز طبیعی و عدم تحریم پذیری صادرات بنزین، گازوئیل و گاز مایع، از عواملی است که توسعهCNGرا الزامی میکند؛ چرا که در بخش حمل و نقل هرچه از CNGاستفاده بیشتری داشته باشیم، به همان میزان در مصرف سوخت مایع بیشتری صرفهجویی میشود و میتوانیم این میزان را برای صادرات تخصیص دهیم و به جای ارز بری، ارزآوری داشته باشیم. وی می گوید: متأسفانه در کشور ما مصرف خودروهای بنزینی و گازوئیلی، چندبرابر متوسط جهانی است و تنها راهکار مهار مصرف بنزین، تبدیل این خودروها به دوگانهسوزCNGو تعویض رایگان مخازن فرسوده خودرو ها است. همچنین قنبر سبکتکین، دیگر مالک و جایگاه دار خصوصی 2منظوره ؛ با اشاره به آلایندگی بالای هوا در فصول سرد سال به ویژه در کلانشهرها، می گوید: توسعهCNG تأثیر مستقیمی بر کاهش آلایندگی هوا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دارد. همچنین، عدم امکان قاچاق از مزایای سوخت CNGاست و توسعه این صنعت میتواند در کاهش مصرف بنزین و ناترازی آن مؤثر باشد. وی می افزاید: هم اکنون شاهد افزایش چند برابری نرخ قطعات دستگاه های جایگاههایCNGو افزایش شدید قیمت تعمیرات و نگهداشت تجهیزات جایگاه هستیم ،این در حالی است که عمده جایگاهها با عمر بالای 10 سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسئله از مشکلات مهم در عرضهCNG است. این سرمایه گذار بخش خصوصی ادامه می دهد: همچنین در سال های گذشته کارمزدها متناسب با هزینهها افزایش نیافته و در نتیجه ما با زیان انباشته در جایگاههای عرضه سی ان جی مواجه هستیم و با این میزان کارمزد سالانه، بهرهبرداری از جایگاهها با مشکل مواجه شده است . سبکتکین با انتقاد از تولید بنزین نامرغوب در برخی پالایشگاه ها، ادامه می دهد: این بنزین با درجه حرارت بین 80 تا 110 درجایگاه تخلیه می شود که تبخیر آن بسیار بالاست و در هر 10 هزار لیتر حدود 90 لیتر کسری وجود دارد.لذا این گونه مسایل چرخش به سوی سی ان جی را ضروری می کند. وی می گوید: این موضوع به زیان جایگاه داران است که در همین راستا ما در سال گذشته 500 میلیون تومان بابت کسری بنزین جریمه پرداخت کردیم. این مالک جایگاه سوخت تاکید می کند: از ۲۵۰۰جایگاه عرضهCNGدر کشور مالکیت حدود ۱۳۰جایگاه خصوصی است که سهم اندک مالکیت خصوصی جایگاهها نشان میدهد که فعالیت فعالان خصوصی در این عرصه، سودآور نیست. سبکتکین می گوید: این مسائل در حالی است که جایگزینی مصرف سوختCNGبه جای بنزین در خودروها، فرصتی مناسب و یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از افزایش بیرویه مصرف و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است. وی می افزاید: روزانه 25 میلیون لیتر بنزین به علت بی کیفیتی محصول و فرسودگی وسایل حمل و نقل به هدر می رود. از سوی دیگر تخمین زده می شود که بین 15 تا 20 میلیون لیتر بنزین هم قاچاق می شود که به منظور جبران اضافه مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت باید اجازه واردات خودروی با کیفیت و کم مصرف داده شود. همچنین شرکت های خودرو ساز مکلف شوند نصف تولیداتشان را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند. به گفته وی، یکی دیگر از راهکارهای مقابله با مشکل ناترازی بنزین این است که دولت بنزین را تک نرخی و به قیمت هر لیتر ۳۰۰۰هزار تومان تعیین و کل سیستم سامانه کارتخوان ها را که فرسوده و هزینه بر است، حذف کند. سبکتکین با اشاره به عمر بالا و مخزن های فرسوده سی ان جی برخی خودروها، ادامه می دهد: این کپسول ها براثر مرور زمان هم از داخل و هم از بیرون دچار فرسودگی می شوند و فشار ناشی از گاز ورودی به مخزن احتمال انفجار کپسول را بالا می برد .لذا ورود این خودروها به جایگاه ها خطرناک است و مانند بمب متحرک هم امنیت خودشان و هم امنیت اپراتور و سرمایه جایگاه داران را به خطر می اندازند ؛ لذا ضرورت دارد که سازمان های مربوطه برای تعویض آنها چاره ای بیندیشند. وی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه می خواهد کارمزد جایگاه ها را مانند سایر ادارات و ارگان ها در پایان سال مشخص کنند و به سال بعد موکول نکنند. این عرضه کننده سوخت CNG تاکید می کند: امروز احداث یک جایگاهCNGغیر از زمین، فقط حدود ۴۰تا ۵۰میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که اگر سرمایه گذار این مبلغ را در بانک سرمایه گذاری کند، بدون کوچکترین زحمتی هرماه مبالغی به حساب آنها واریز می شود اما سرمایه گذاران به خاطر کمک به رفاه مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه که بخش عمده ای از حمل و نقل کشور بر دوش آنها است، در حوزه راه اندازی جایگاه CNG ورود کرده اند که امیدواریم مسئولان نیز به بحث تقویت تامین این سوخت ارزان و پاک توجه کنند چرا که تجربه ثابت کرده است که هرگاه نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کرده ایم، مشکلات بسیاری دامن گیر کشور شده است و افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات به صورت مستقیم و غیر مستقیم متاثر از افزایش نرخ بنزین، به طور افسار گسیخته و غیر قابل کنترل سیر صعودی پیدا کرده است. انتهای پیام/ |