1401/07/06
یادداشت ارسالی؛
ضرورت آشنایی معلمان با مشکلات رفتاری دانش‌آموزان در دوران پساکرونا

 

لاچین آبلو/ طی دو سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، شروع سال تحصیلی جدید برای معلمان و دانش‌آموزان حال و هوای سال‌های پیش از آن را نداشت. چرا که اکثر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شدند و دانش آموزان و معلمان، امکان شرکت در کلاس‌های درس حضوری و دیدار چهره به چهره با یکدیگر را نداشتند.

اما بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۱، آن هم به صورت حضوری، شور و شوق، هیجانات و البته اضطراب‌های خاص خود را در بین معلمان و دانش‌آموزان زنده کرده است. بنابراین ضروری است که همانند سال‌های پیش از کرونا، با نزدیک شدن به ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، معلمان عزیز، خود را برای حضور در کلاس‌های درس و انتقال علم و دانش به آینده‌سازان این سرزمین، آماده کنند. این موضوع به خصوص برای نومعلمان و معلمان سال اولی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در هر کلاس درس، دانش‌آموزان طیف وسیعی از رفتارها را از خود نشان می‌دهند که ممکن است برای معلم خوشایند نباشد. برخی از این رفتارها را می‌توان تحت عنوان مشکلات رفتاری دانش‌آموزان معرفی کرد. مشکلاتی مانند انزوای شدید، پرخاشگری، بیش فعالی و غیره از جملۀ این موارد هستند. بسیار ضروری است که معلمان و مشاوران تحصیلی با انواع مشکلات رفتاری در کلاس درس آشنایی داشته باشند و از بهترین راهکارها برای مدیریت رفتار با دانش آموزان استفاده کنند.

راهکارهایی برای مدیریت رفتار با این گروه از شاگردان پیشنهاد می شوند :

- مشکلات رفتاری دانش آموزان را شناسایی کنید.

بین انواع مشکلات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه تمایز قائل شوید.

- علل مشکلات رفتاری دانش آموزان را توضیح دهید.

- پیشنهادات خود را برای برخورد با مشکلات رفتاری دانش آموزان ارائه نمایید.

نقش والدین و معلمان را در مدیریت مشکلات رفتاری دانش آموزان شرح دهید.

*مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی

مقطع ابتدایی، حساس‌ترین و مهم‌ترین مقطع آموزشی برای همۀ دانش‌آموزان است. چرا که در این دوره، پایه‌های علمی و شخصیتی کودکان شکل می‌گیرد. آموزش‌هایی که اگر به درستی اتفاق نیفتند، مشکلات زیادی را مقاطع تحصیلی بعدی برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند. علاوه بر این، دانش‌آموزان دبستانی روحیات و ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند که منجر به ایجاد مشکلات و چالش‌هایی نیز می‌شود که مدیریت و رفع این چالش‌ها بر عهدۀ و معلمان مشاور و والدین می باشد .

برخی از مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی عبارتند از:

1. خجالتی بودن

2. اضطراب

3. پرخاشگری و قلدری

4. توجه‌طلبی بیش از حد

5. بیش فعالی

6. وابستگی شدید

7. دروغ‌گویی و تقلب

8. رفتارهای بزهکارانه مانند دزدی

9. و غیره

بسیاری از این مشکلات در دانش آموزان ابتدایی با استفاده از راهکارهای بسیار ساده توسط معلمان و والدین قابل رفع هستند .

*نحوه رفتار با دانش‌آموز مشکل‌دار در جایگاه معلم

دغدغه هر معلمی در وهله اول باید رشد دانش آموزان در تمام جنبه‌ها باشد نه صرفا پیشرفت تحصیلی او. معلمان در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند در شکل‌گیری شخصیت سالم در دانش آموزان نقش به سزایی ایفا کنند و در این زمینه فرصت‌ها و البته مسئولیت‌های بسیاری دارند.

از جمله فرصت‌های معلم این است که مدت زمان زیادی از هر روز را با دانش‌آموزان خود در ارتباط است، بنابراین زودتر از هر فرد دیگری در مدرسه می‌تواند وجود مشکلات رفتاری در دانش‌آموز را شناسایی کند و قبل از پیچیده‌تر شدن موضوع، فرآیند درمان و رفع مشکل را آغاز کند. بسیاری از این مشکلات در حد خفیف و متوسط بوده و در همان کلاس درس نیز قابل درمان هستند. اما مشکلات رفتاری شدید حتما باید توسط مشاور و روانپزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی – فرهنگی

انتهای پیام/



دانلود فایل