1403/06/11 |
. |
علت اصلی سقوط بالگرد حامل رئیسجمهور و همراهانش اعلام شد |
مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان را اعلام کرد. به گزارش نای قلم، پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام میگردد: با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد: -کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است. -اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود میباشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید. - گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محلهای تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است. - نقشههای پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعهسی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیشبینیشده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است. -رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی – پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است. -قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آزمایشگاههای تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است. -گزارشهای سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است. - اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱) پیادهسازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچگونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است. -برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیبشناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است. -قطعات و سامانههای بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها وجود نداشته است. - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میگردد. نتیجه نهایی: با عنایت به موارد ۱۱گانه پیشگفته و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان میگردد: علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد. انتهای پیام/ |