1401/07/25 |
کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه مطرح کرد |
فعال بودن «کودکِ درون» کتابداران یکی از راههای ارتباط با کودکان |
کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه با اشاره به جهان زیبا و شیرین کودکان، فعال بودن «کودکِ درون» کتابداران بخش کودک را یکی از راههای ارتباط با این گروه سنی عنوان کرد. به گزارش خبرنگار نای قلم، آیدا مجاور در گفتگوی اختصاصی، کار با کودکان را بسیار لذت بخش و پیچیده دانست و خدمات تقویت کننده مهارت های حرکتی و قوه تخیل کودکان را موثرترین خدمات برای آنها عنوان کرد. وی در ادامه افزود: بخش کودک محیطیست که فقط برای کودکان و در راستای نیازهای کودک در کتابخانه در نظر گرفته شده و کتابدار کودک علاوه بر دانش تخصصی کتابداری باید عمیقاً کودک، نیازها و روحیات آنها را بشناسد و مهارت های لازم برای ارتباط با آنها را یاد بگیرد. کتابداران کودک رسالت بزرگ و حساسی را بر عهده دارند و با درک این موضوع بسیار مهم، میتوانند باعث پیشرفت کودک شوند. مجاور با اشاره به لزوم متبحر بودن کتابداران این بخش در برخی از مهارت ها افزود: مهمترین نیاز، آشنایی با منابع متنوع ویژه کودکان و شناخت کتاب کودک خوب، آشنایی با پایگاههای بررسی، معرفی و نقد کتاب های کودک، آشنایی با نویسندگان و مترجمان این شاخه در سطح ملی و بینالمللی است. این کتابدار همچنین اضافه کرد: کتابداران در دانشگاه دروس تخصصی مربوط به رشته شان را میخوانند اما وقتی وارد کار با کودکان میشوند کمی شرایط فرق میکند؛ والدین بیشتر کتابداران کودک را به عنوان مربی میشناسند، پس کتابدار کودک باید با در نظر گرفتن امکاناتی که دارد، قادر به طراحی، اجرا و توانایی مدیریت برنامهها و کلاسهای متنوع خصوصاً برنامههای کتاب محور برای کودکان در رده های سنی مختلف باشد. مجاور با اشاره به زیبایی های دنیای کودکان بیان داشت: کتابدار کودک در هر سنی که باشد باید کودکِ درون فعالی داشته باشد. در عینحال باید دلسوز، مهربان، منعطف، قانونمند و معتقد به اصول و قواعد کار نیز باشند. کار با کودکان هرچند بسیار لذت بخش و شیرین است اما در و در عین حال پیچیدگی های خاص خود را دارد. به عقیده من کتابدار کودک باید دائم در حال مطالعه و تحقیق و به دنبال راهی برای تعامل بهتر با والدین باشد. کار با کودکان بسیار لذت بخش و شیرین و در عین حال پیچیده است مجاور در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد: ما در بخش کودک خدمات متنوعی مثل: ثبتنام اعضای کودک، ثبت منابع جدید (کتابهای مرجع، کمک درسی، نشریات، و...) مشاوره با والدین برای انتخاب کتاب خوب، برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی متنوع برای کودکان و والدین از جمله کلاسهای اوریگامی، جمعخوانی و روانخوانی کتاب، فبک، قصهگویی، نمایشنامهخوانی، کاردستی، طراحی سیاهقلم، نقاشی با گواش، خوشنویسی، نشست های معرفی و نقد کتاب، نشست های کتابخوان و ... ارائه میشود. وی اضافه کرد: به نظر من موثرترین خدمات، آنهایی هستند که مهارت های حرکتی و قوه تخیل کودکان را تقویت کند و اصولاً فعالیتهایی را انتخاب میکنیم که کودکان علاوه بر اینکه لذت ببرند و سرگرم بشوند، مهارت های اصلی زندگی را هم بیاموزند کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی ارومیه با اشاره به دوران شیوع کرونا و ممنوعیت فعالیت در بخش کودک، گفت: برای فعال نگه داشتن بچهها، فعالیتها را به صورت مجازی و اکثراً در سطح کشور برگزار می کردیم. بعد از اینکه این بیماری کمتر شد و مجوز اجرای برنامههای فرهنگی را گرفتیم، شاهد حضور پررنگ بچهها بعد از دو سال در کتابخانه بودیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظرم، فعالیتی شاخص و ممتاز است که رضایت بچهها و والدین را به همراه داشته باشد. فعالیتی که نمود عینی داشته باشد و بچه ها حاصل تلاش خود را ببینند برایشان لذت بخش است. به عنوان مثال بعد از برگزاری کلاسهای تابستانی، نمایشگاهی از آثار بچهها برگزار کردیم و از خود بچهها خواستیم تا آثارشان را برای بازدیدکنندگان توضیح بدهند. از این نمایشگاه استقبال بینظیری شد و در عین حال که بچه ها با برپایی این نمایشگاه کار گروهی یاد گرفتند، اعتماد بنفس و عزت نفس بچهها نیز بیشتر شد. مجاور به عنوان سخن پایانی گفت: بچهها روحیه لطیفی دارند و ذهنشان آماده پذیرش تمام چیزهاییست که به آنها ارائه میدهیم. از تمام کتابدارهای عزیزی که با بچهها کار میکنند میخواهم تا هم والدین و هم کودکان را از حقوق کودکان آگاه کنیم و تلاش کنیم محیطی امن برای بچهها ایجاد کنیم. کد خبرنگار: 983126 انتهای پیام/ |