1402/03/03
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:
آموزش‌ها براساس آمایش سرزمینی انجام می‌گیرد

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش افراد به صورت تخصصی در دانشگاه علمی کاربردی بر اساس آمایش سرزمینی در استان‌های مختلف انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار نای قلم، علی صدر امروز در جمع مدیران واحدهای دانشگاهی جامع علمی کاربردی در آذربایجان غربی اظهار کرد: متناسب با شرایط و ظرفیت هر منطقه، برای آموزش و اشتغال در همان منطقه برنامه‌ریزی آموزشی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید به اینکه در دانشگاه جامع علمی کاربردی نباید فارغ‌التحصیل بیکار داشته باشیم، ادامه داد: براساس آمایش سرزمینی می‌دانیم که در هر استان امروز به چه شغلی نیاز است و بر این اساس نیز در هر استان ماموریت‌های دانشگاه مشخص و اجرا می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور مشکل اساسی کشور را بیکاری عنوان و تصریح کرد: اگر بیکاری تحصیل کرده‌ها رفع شود خیلی از مشکلات جامعه نیز حل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما اشتغال ۱۰۰ درصدی دانشجویان در چهار سال آینده است، ادامه داد: در شرایط حاضر مجوز مراکز جدید علمی کاربردی تنها با تضمین اشتغال صادر می‌شود به عبارتی دانشگاه‌ها باید رشته‌هایی را ایجاد کنند که تضمین‌کننده اشتغال جوانان باشند، با این نگرش دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال ایجاد و گسترش کدرشته محل‌های مبتنی بر اشتغال است تا آموزش‌ها متناسب با نیاز بهره‌برداران و متولیان حوزه‌های شغلی و براساس وضعیت کنونی و آینده بازارکار ارائه شود.

*نهادینه‌سازی فرهنگ مهارت‌آموزی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: باید فرهنگ مهارت‌آموزی را نهادینه کنیم چراکه مهارت‌آموزی قطعا اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش و پیگیری واحدهای استانی و مراکز آموزش علمی کاربردی و نیز همیاری شایسته دستگاه های اجرایی متولی امر، در سال جاری بتوانیم زمینه و بسترسازی برای اشتغال بیشتر و گسترده تر دانش آموختگان مهارتی این دانشگاه را بیش از پیش فراهم کنیم.

صدر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، توسعه کمی و کیفی برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و تک پودمان در سال جاری را ضروری دانست.

* نقش‌آفرینی خانه‌های خلاق در حفظ و ماندگاری نیروی انسانی

وی در ادامه سخنان خود بر نقش‌آفرینی خانه‌های خلاق و نوآوری در حفظ و ماندگاری نیروی انسانی متخصص تاکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی متخصص، خلاق و خوش فکر باید از طریق خانه‌های خلاق و نوآوری، اتفاق بیفتد.

صدر اضافه کرد: پرورش ایده‌ها و تولید محصولات دانش‌بنیان از جمله اهداف راه‌اندازی این خانه‌های «خلاق» است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای تقویت کمی و کیفی مراکز علمی کاربردی ادامه داد: در این راستا نظارت بر مراکز علمی کاربردی در دستور کار جدی این دانشگاه است.

*فعالیت رو به بهبود دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گفته وی در حال حاضر فعالیت‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی به لحاظ کمی و کیفی رو به بهبود بوده به طوری که هیچ شاخص ارزشمندی منفی نبوده است.

صدر با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک آذربایجان غربی و ظرفیت‌های کشاورزی و آبی در این استان گفت: استان در این زمینه‌ها دارای ظرفیت‌های زیادی است و این در حالیست که این ظرفیت‌ها مغفول مانده است لذا ورود و توجه دانشگاه علمی کاربردی به حوزه‌های یاد شده ضروری است.

او آذربایجان‌غربی را یکی از استان‌های فعال در حوزه ارایه آموزش‌های علمی کاربردی در کشور اعلام کرد و گفت: این استان سهم ۱.۶ درصدی از کل دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است که با توجه به ظرفیت‌های آن باید افزایش یابد.

انتهای پیام/



دانلود فایل