1403/11/07
در نشست خبری عنوان شد؛
گمرکات و بازارچه‌های مرزی؛ پیشران‌های تعاملات بین‌المللی

 

آذربایجان غربی، واقع در شمال غربی ایران و هم‌مرز با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان، به عنوان یکی از مناطق کلیدی در تجارت و صادرات کشور شناخته می‌شود. 
به گزارش نای قلم، این استان دارای شش مبادی رسمی است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی آن ایفا می‌کند. گمرکات استان به عنوان دروازه‌های ورود و خروج کالا زمینه را برای صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی فراهم می‌کنند. با تسهیل فرآیندهای گمرکی و کاهش موانع، این گمرکات می‌توانند به صادرات بیشتر انواع کالاها از جمله محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی کمک کنند.
ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و عراق فرصت‌های جدیدی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، بازارچه‌های مرزی به دلیل فعالیت‌های اقتصادی که در آن‌ها صورت می‌گیرد، به توسعه اقتصادی آذربایجان غربی کمک می‌کنند. این بازارچه‌ها نه تنها به عنوان مراکز تبادل کالا بین ایران و کشورهای همسایه شناخته می‌شوند، بلکه به اشتغال‌زایی و افزایش درآمد مردم محلی نیز منجر می‌شوند. 
رونق تجارت محلی در این بازارچه‌ها منبعی برای تأمین نیازهای روزمره ساکنان این مناطق خواهد بود. نقش گمرکات و بازارچه‌های مرزی در توسعه پایدار آذربایجان غربی غیرقابل انکار است. این مراکز با ایجاد بستر مناسب برای صادرات، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش اشتغال در منطقه می‌توانند به پیشران‌های اصلی برای رشد اقتصادی پایدار تبدیل شوند. علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیکی در استان می‌تواند به بهبود شرایط تجاری و اقتصادی در سطح کلان منجر شود.
در نتیجه، گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی نه تنها نقاط کلیدی در زنجیره تأمین و صادرات هستند، بلکه ابزارهایی برای توسعه و رشد اقتصادی استان نیز به شمار می‌آیند.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: از آنجا که بیش از 25 درصد مبادی رسمی کشور در حوزه استان واقع شده و به واسطه هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان علاوه بر اینکه از شرایط ویژه‌ای برخوردار هست به عنوان درب خروج گمرکات مرزی و داخلی کشور در امر پذیرش محموله‌ای صادراتی و ترانزیت عمل  می‌کند.
خالد جنگجو امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساماندهی و رفع مشکلات زیرساختی از حیث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، احداث ابنیه‌ها و تجهیزات کنترلی مورد نیاز برای کاهش زمان تشریفات گمرکی، تسهیل در امر تردد کامیون‌های حامل کالا و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و مستلزم اتخاذ تصمیمات آنی جهت رفع آنها است.
وی رسوب کالا در مبادی رسمی و گمرکات را به واسطه عدم تخصیص ارز عنوان و تصریح کرد: جهت رفع مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی، بانک مرکزی ضمن استقرار نماینده خود در استان مصوبات کارگروه رفع موانع تولید را باید ملاک عمل قرار دهد و مانع انتقال مشکلات واحدهای تولیدی استان به مرکز شود.
جنگجو رفع قوانین دست و پا گیر گمرکی و ایجاد تسهیلات برای صادر کنندگان و تولید کنندگان از جمله اجازه ایجاد انبار‌های اختصاصی در مبادی ورودی برای صاحبان صنایع، امکان ورود، تولید و صادرات کالا بدون ثبت سفارش و معطلی بابت تخصیص ارز، تودیع ضمانت نامه بانکی بجای پول نقد، ارزیابی گمرک در محل انبار تولید کنندگان و امکان ترخیص قطعات یدکی خطوط تولیدی بدون وبت سفارش را از مهمترین عوامل رشد صادرات عنوان کرد.
وی به بلاتکلیفی یک هزار و 500 کامیون کشنده ساخت ٢٠١٩ در مرز‌های ترکیه و بلغارستان اشاره کرد و متذکر شد: این موضوع به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود شرکت‌های حمل و‌نقل است که استاندار آذربایجان غربی رایزنی‌هایی با هیات دولت برای حل مشکلی که به دلیل مشکل در ثبت سفارش ایجاد شده، آغاز کرده است و‌ در حال رفع مشکل هستیم.
جنگجو گفت: بر اساس ماده (۵) تصویب‌نامه هیئت وزیران ورود و ترخیص انواع کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس با عمر کمتر از پنج سال ساخت، بدون ثبت سفارش و اختصاص ارز مجاز نیست که به دلیل ناهماهنگی شرکت‌های حمل و نقل سفارش دهنده، ترخیص این کامیون‌ها با مشکل مواجه شده که براساس قانون و مقررات کشور ترکیه، در صورت عدم ترخیص این کامیون‌ها، ترکیه پس از سه ماه جریمه سنگینی از بابت عدم ترخیص کامیون ها اعمال می‌کند که در صورت تداوم عدم ترخیص، شاهد مصادره یک هزار و ۵۰۰ کامیون کشنده خریداری شده ایران، توسط کشور ترکیه خواهیم بود.
ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی افزود: از نقطه نظر قانونی بر اساس بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، واردات کامیون با عمر کمتر از سه سال مجاز است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در ۱۰ ماهه سال جاری ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن با ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان انجام شده است که این میزان صادرات از لحاظ ارزی ۶۲ درصد و به لحاظ وزنی ۲۶ درصد رشد دارد.
جنگجو اذعان کرد: از شش بازارچه مرزی 799 هزار تن به ارزش 308 هزار دلار و 37 هزار تن به ارزش 57 هزار دلار صادرات و واردات انجام گرفته است.
وی افزود: عملکرد شرکت‌های تعاونی مرزنشینان نیز حدود 2 هزار تن صادرات به ارزش 1.224 دلار و 1.1 تن به ارزش 1.878 هزار دلار واردات بوده است.
این مقام مسوول ترانزیت خارجی مبدا را 2 میلیون تن به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار و ترانزیت خارجی مقصد 1.517 هزار تن و ترانزیت داخلی مبدا 1.142 هزار تن به ارزش 10 هزار میلیارد دلار اعلام کرد.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی، موز سبز تازه، تراکتورهای جاده‌ای برای کشنده مستعمل، الوار چوب، پنبه خام، سنگ منگنز، لاستیک سواری را ازجمله اقلام وارداتی به تفکیک وزن اعلام کرد و ادامه داد: عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان و فدراسیون روسیه کشورهای مقصد کالای صادراتی و ترکیه، عراق، جمهوری کره، امارات متحده عربی و چین کشورهای مبدا محموله‌های وارداتی هستند.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی تصریح کرد: بازارچه مرزی کیله سردشت به عنوان فعال‌ترین بازارچه استان است و به زودی بازارچه مرزی ساری سو ماکو به عنوان هفتمین بازارچه مرزی استان که از سال ۹۶ با گمرک بازرگان ادغام شده بود با تاکید ویژه استاندار دوباره بازگشایی می‌شود.
سخن آخر اینکه، گمرکات و بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی نمایانگر پتانسیل‌های اقتصادی این استان است. با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های موجود، لازم است که مسئولان دولتی و بخش خصوصی با همکاری و همفکری، به بهبود زیرساخت‌ها و فرآیندهای گمرکی پرداخته و به گونه‌ای عمل کنند که این پتانسیل‌ها به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرند. بهبود کارایی و کاهش چالش‌های موجود، می‌تواند نه تنها به توسعه اقتصادی آذربایجان غربی کمک کند بلکه به اعتبار و پایداری تجارت ایران در سطح بین‌المللی نیز بیفزاید.
انتهای پیام/

 

 



دانلود فایل