1403/03/23
یادداشت؛
نقش رسانه‌های جمعی در آگاهی و اقدام زیست محیطی

 

لعیا نورانی زنوز/ رسانه‌ها تاثیر عمیقی بر نحوه درک، واکنش و تعامل آحاد جامعه با مسائل زیست محیطی دارند. در رقص پیچیده بین رسانه و آگاهی محیطی، هر خبر، گزارش، مقاله و تولید محتوایی می‌تواند گامی به سوی جامعه‌ای آگاه‌تر و فعال‌تر باشد ضمن اینکه همه اینها به عنوان بلوک‌های سازنده برای دانش عمومی عمل می‌کنند.

رسانه‌ها در اشکال مختلف آن اعم از مکتوب، شنیداری، دیداری، گفتاری و دیجیتالی به دریچه‌ای تبدیل شده‌اند که از طریق آن به پیرامون خود می‌نگریم لذا نقش مهمی در برجسته کردن مسائل زیست‌محیطی دارند و آنها را در خط مقدم گفتمان عمومی قرار می‌دهند.

از طریق رسانه‌هاست که مخاطبان از بسیاری از عواقب وخیم تخریب محیط زیست و نیاز حیاتی به تلاش‌های حفاظتی مطلع می‌شوند.

از طرفی رسانه‌ها همچنین به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند، به عنوان یک چراغ حیاتی امید و ابزاری برای تغییر هستند، این کار را آموزش می‌دهند، آگاه می‌کنند، الهام می‌بخشند و نگرانی‌های مردم را به سیاست‌گذاران منتقل می‌کنند و برعکس ابتکارات و اقدامات دولت را برای مردم توضیح می‌دهند. این ارتباط دو طرفه برای فرآیند دموکراتیک و برای اطمینان از اینکه سیاست‌های زیست محیطی منعکس‌کننده اراده و نیازهای مردم است حیاتی است.

از این روست که تعامل بین سازمان محیط زیست و اصحاب رسانه بیش از پیش احساس می‌شود و چه بسا از ضروریات اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌آید.

در راستای این همکٌنش، امروز نشست هم‌اندیشی مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان برگزار و بر همکاری و تعامل آن مجموعه با اصحاب رسانه تاکید شد.

واضح است که وقتی رسانه‌ها با مسئولیت و خلاقیت به کار گرفته شوند، می‌توانند متحد بزرگی در مبارزه برای آینده‌ای پایدار باشند و این قدرت را دارند که دنیایی سبزتر و آگاه‌تر را شکل دهند.

نتهای پیام/



دانلود فایل