1402/07/25 |
یادداشت؛ |
معلمان و چالش آموزش به نسل z |
حسین معافی/ نسل Z یا نسل نت؛ گروهی از افراد هستند که از کودکی روند پیشرفت اینترنت و تکنولوژی را دیدهاند و به اصطلاح همان دهه هشتادیها در ایران هستند که مهمترین ویژگیهای آنها عبارتند از: 1.پویایی و واقعیتهای چندگانه 2. وابستگی به شبکههای اجتماعی 3. جامعهمحوری 4. استفاده از ابزارهای دیجیتال 5. اعتیاد به تلفنهای همراه 6. ترجیح کار در گروههای کوچک 7. تمایل به یادگیری برخط 8. کوتاه بودن بازه توجه 9. تمایل به یادگیری مسائل چالشی 10. تمایل به یادگیری مهارتهای عملی به طور کلی، نسل Z به دنبال یادگیری مهارتهای عملی و مسائل چالشی هستند و از روشهای تعاملی و چالشبرانگیز برای یادگیری استفاده میکنند. همچنین، این نسل به دنبال یادگیری آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال است. اما معلمان و خانواده ها برای تعامل و آموزش به این نسل چگونه باید برخورد کنند؟ از چه روش هایی استفاده نمایند که یادگیری بهتری انجام پذیرد؟ ویژگیهای یک معلم امروزی و معلم نسل نت شامل موارد زیر است: 1.علاقه به تدریس: معلم باید به خود تدریس و موضوع مورد تدریس، علاقه داشته باشد. 2. نتیجهگرا بودن: معلم باید به دنبال بهبود عملکرد دانشآموزان باشد و به دنبال بهبود نتیجههای یادگیری آنها باشد.معلمان باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کنند و به آنها احترام بگذارند. 3. خلاق و کنجکاو بودن: معلم باید به دنبال راهحلهای خلاقانه و نوآورانه برای یادگیری دانشآموزان باشد. 4. صبوری: معلم باید صبور و تحمل پذیر باشد و به دانشآموزان زمان کافی برای یادگیری مفاهیم بدهد. 5. مهارتهای شنیداری: معلم باید به دانشآموزان خود به خوبی گوش دهد و به نیازهای آنها پاسخ دهد. 6. نگرش دوستانه: معلم باید با دانشآموزان خود به صورت دوستانه برخورد کند و به آنها احترام بگذارد. 7. مهارتهای سازماندهی: معلم باید بتواند به خوبی کلاس را سازماندهی کند و به دانشآموزان کمک کند تا بهتر یاد بگیرند. 8. آمادهسازی: معلم باید به خوبی برای کلاس خود آماده شود و مواد آموزشی را به خوبی برای دانشآموزان آماده کند. 9. نگرش محترمانه: معلم باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کند و به آنها احترام بگذارد. 10. علاقه به استفاده از ابزارهای آموزشی جدید: معلم باید به دنبال استفاده از ابزارهای آموزشی جدید و نوآورانه باشد. در ارتباط با دانشآموزان نسل Z، معلمان باید به ویژگیهای این نسل توجه کنند و روشهای آموزشی خود را بر اساس این ویژگیها تنظیم کنند. بنابراین، برای برقراری ارتباط موثر با دانشآموزان نسل Z، معلمان باید به ویژگیهای این نسل توجه کنند و روشهای آموزشی خود را بر اساس این ویژگیها تنظیم کنند. به عنوان مثال، معلمان میتوانند از روشهای تعاملی و چالشبرانگیز برای یادگیری استفاده کنند و از سکوهای آموزشی برخط برای ارائه محتوای آموزشی استفاده کنند. همچنین، معلمان باید به دانشآموزان خود با احترام برخورد کنند و به آنها احترام بگذارند. اما روشهای نوین تدریس در عصر دیجیتال به طور عمده عبارتند از: الف) روش تدریس معکوس: در این روش، معلم برخی محتواهای آموزشی مانند فایلهای ویدیویی، صوتی، تصویری یا متنی را از قبل در اختیار دانشآموزان قرار میدهد و در کلاس، به جای تدریس مفاهیم، به بحث و تبادل نظر با دانشآموزان پرداخته میشود. ب) آموزش فاصلهدار: در این روش، دانشآموزان با استفاده از تکنولوژی، مانند ویدیوهای آموزشی، پاورپوینتها و نرمافزارهای آموزشی، به صورت مستقل مفاهیم را یاد میگیرند و در کلاس، به بحث و تبادل نظر با معلم و دانشآموزان دیگر پرداخته میشود. ج) روش تدریس مسالهمحور: در این روش، معلم با استفاده از مسائل و مشکلات واقعی، دانشآموزان را به یادگیری مفاهیم و مهارتهای مورد نیاز برای حل مسئله تشویق میکند. در این روش، دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری شرکت میکنند و به دنبال حل مسئله هستند. به طور کلی، روشهای نوین تدریس با استفاده از تکنولوژی و روشهای متنوع، به دانشآموزان کمک میکنند تا بهتر و با انگیزهتر یاد بگیرند. انتهای پیام/ |