لعیا نورانی زنوز/ بازی «همستر کامبت» در ایران گسترده و همگانی شده است. در هر کوی و برزن و در هر محفل و مامنی صحبت از این بازی و باز شدن پنجرههای خوشبختی است.
براساس آمارهای غیررسمی ۱۰۰ میلیون نفر در ایران اسیر «همستر» هستند این چیزی نیست که به راحتی از کنار آن گذشت، بدون تردید دلیل دارد و باید آسیبشناسی شود.
در تحلیلهای مختلف تورم، افزایش قیمت کالاهای اساسی، کاهش قدرت خرید مردم، بیکاری، ناامیدی، پیشبینینکردن آینده، پولدار شدن در یک مدت بسیار کوتاه، پایین آمدن کیفیت زندگی و ...به عنوان علل این حجم استقبال افراد از رباتی عنوان شده است که حتی نمیتوان نام بازی را به آن اطلاق کرد.
گرچه بیراه نیست و هرکدام از عوامل مذکور میتواند تاثیرگذار باشد اما وقتی کسانی که اوضاع مالیشان روبه راه است را هم درگیر خود کرده است، پای سواد رسانهای به میان میآید.
در عصر مدرن و ارتباطات، سواد رسانهای به یک مهارت ضروری تبدیل شده است، این مهم به عنوان یک توانایی تضمین میکند که افراد مصرفکنندهی منفعل نیستند، بلکه برای حرکت در چشمانداز پیچیدهی اطلاعات مدرن مجهز هستند.
سواد رسانهای یا بهتر است بگوییم آموزش رسانهای، افراد را قادر میسازد تا حقیقت را از اطلاعات نادرست تشخیص دهند ضمن اینکه توانایی فرد برای تعامل انتقادی با رسانهها در تمام اشکال آن را در بر میگیرد. این تعامل انتقادی مستلزم درک ماهیت محتوای رسانه و توانایی تجزیه و تحلیل و پاسخگویی مؤثر به پیامهای رسانهای است.
بنابراین وقتی امروز موج گستردهای از مردم به سمت بازی همستر کامبت میروند بیانگر این است که خیل عظیمی از این جمعیت درخصوص حوزه رسانه دانش لازم را فرا نگرفتهاند همانطور که در مورد بورس و ارز دیجیتال نیز این وضعیت را شاهد بودیم و چه ضرر و زیانهایی که به دلیل مجهز نبودن به سلاح دانش و آگاهی متحمل نشدند.
مشخصا در این زمینه باید یادآور شد که آینده سواد رسانهای در ادغام این مهارتها در برنامههای درسی آموزشی و شیوههای روزمره نهفته است تا نسل جوان را قادر سازد با چالشهای ناشی از فناوریهای نوظهور سازگار شوند این درحالیست که خلا جدی در این زمینه وجود دارد و عزم و همت مضاعف تمام نهادها و دستگاههایی که ماهیت آموزشی فرهنگی دارند را میطلبد، لذا فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزشوپرورش، صداوسیما، شورای عالی فضای مجازی، ورزش و جوانان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری و تمامی دانشگاهها باید تسهیلات لازم برای آموزش سواد رسانهای را در دستور کار خود قرار دهند تا در آینده شاهد استفاده هدفمند از رسانهها باشیم.
انتهای پیام/