به مناسبت روز جهانی کودک، ویژه برنامهای شاد و مفرح همراه با برنامههایی چون مسابقه، اجرای آهنگ و قصهخوانی در مدرسه ابتدایی آغچه قلعه ارومیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار نای قلم، هدف از برگزاری این برنامه ایجاد نشاط اجتماعی و شادابی کودکان، ترویج فرهنگ کارهای گروهی و ارج نهادن به جایگاه ویژه کودکان بود.
دختران و پسران مقطع ابتدایی در روزی که متعلق به آنهاست، ساعاتی را به همین مناسبت جشن گرفتند، از کودکیشان لذت بردند و شاد بودند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم هفته ملی کودک را فرصتی مناسب برای معطوف کردن توجه جامعه به نیازهای کودکان عنوان کرد.
زهرا آبسوران، «کودکی بهتر، زندگی بهتر» را شعار هفته ملی کودک عنوان و تصریح کرد، این شعاری است که امسال از سوی کنوانسیون جهانی کودک برای این هفته انتخاب و مصوب شده است و ما بر اساس این شعار، درصدد هستیم تا برنامههای پربار و امیدبخشی را برای همه کودکان در طول این هفته اجرایی کنیم.
او کودکان را ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعهای خواند و مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را امانتدار و خدمتگزار تمام کودکان خواند.
آبسوران به کتابخانه و تماشاخانه سیار کانون هم اشاره کرد که به نقاط مختلف استان سفر میکنند تا همه کودکان سهمی از این هفته داشته باشند.
وی تأکید کرد، کانون پرورش فکری یک نهاد پویا و فعال است که در طول سال برنامههای متنوعی را در حوزه کودک و نوجوان اجرا میکند. از اینرو، برنامههای این دستگاه محدود به مناسبتها نمیشود اما معمولا در مناسبتها ویژهبرنامههای خاصی را اجرا میکند که در این راستا، برنامههای متعددی هم برای هفته ملی کودک برنامهریزی و اجرایی میکند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی، یادآور شد که در این هفته، همچنین از کودکانی که در بیمارستان بستری هستند، عیادت میکنیم و با اجرای برنامههای مختلف تلاش میکنیم تا فضای شادی را برای آنها بیافرینیم.
گفتنی است، در تقویم رسمی ایران شانزدهم مهر بهعنوان روز ملی کودک تعیین شده است. اگرچه این روز قدری با روز جهانی کودک در ماه آبان تفاوت و فاصله دارد اما سازمانهای جهانی همچون یونیسف مُصر هستند در هر کشوری بر اساس هفته و روز ملی خود نیز برنامهای را تنظیم و اجرا کنند، از این رو در کشور ما از ۱۵تا ۲۱ مهر ویژه برنامههای مختلفی برگزار میشود.
روز و هفته ملی کودک فرصت ارزشمندی است که توجه بزرگترها را به اهمیت دوران کودکی، نیازها و خواستههای کودکان جلب و به آنها یادآوری کند که وظیفه دارند برای کودکی بهتر و زندگی بهتر آنها برنامهریزی کنند.
کودکانی که از وقتی پا به عرصهٔ هستی میگذارند مفهوم تحرک، امید به آینده و کوشش برای تحول و تکامل، زیبایی برخاسته از فطرت پاک و عصمت کودکانه و حرکت رو به جلو را در خود معنا بخشیدهاند اما این بستگی دارد که با این صفات چه ترکیبی بسازیم کودک شاد، کودک خلاق، کودک فعال، کودک سالم یا کودک کار، کودک جامانده از تحصیل، کودک افسرده، کودک خیابانی و ….
شاید به این دلیل است که مخاطب اصلی توسعهخواهان و افرادی که نگاه به آینده دارند، کودکان هستند به طوری که برای موفقیت فردی و اجتماعی این آیندهسازان، رعایت حقوق و طرحریزی برنامههای غنی حمایتی و تربیتی مورد توجه قرار میگیرد.
این حق کودکان است که بدانند حقشان چیست؟ و چه حقی را باید طلب کنند؟ بدون تردید جامعهای که آموزش مسئولیت ندیده باشد، نسبت به حال و آینده سرزمینش نیز احساس مسئولیت نمیکند، از این رو توسعهیافتگی جوامع مبتنی بر همین امر شکل میگیرد که متاسفانه از موارد مفقوده در سیستم آموزش رسمی و غیررسمی ما به شمار میآید.
این درحالیست که کودکان سرزمین ما در کنار دیگر اقشار، جامعهای را تشکیل میدهند که همه صاحب حق و امکانات حداقلی هستند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشبینی شده است و باید به مرحله طرح و اجرا درآیند.
به امید روزی که کارآمدترین سرمایهگذاریهای اجتماعی ما کشف درونداشتهای کودکان و بالا بردن توانمندیها و مهارتهای آنها باشد.
انتهای پیام/