NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

گزارش خبری؛

ماجرای صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان چیست؟

تاریخ انتشار: 1403/10/16 | 16:28

دولت ترکیه از ۸ دی ماه معافیت مالیاتی بر سوخت را برای کامیون‌های ایرانی لغو کرد. این تصمیم باعث صف‌های طولانی کامیون‌ها در مرز بازرگان شده است. دولت ترکیه اعلام کرده، این تصمیم بر اساس اصل عمل متقابل اتخاذ کرده است.
به گزارش نای قلم، ماجرا از اینجا شروع می‌شود که، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری شرکت نفت از مرداد امسال مصوبه «فول باک» را برای رانندگان ترکیه اجرایی کرد. بر اساس این تصمیم کامیون‌های ترکیه‌ای هنگام خروج از ایران، فارغ از اینکه باک سوخت شان پر یا خالی باشد، ملزم به پرداخت مالیات گمرکی به میزان ظرفیت باک خودروشان هستند. این مصوبه از ۲ سال قبل، برای کامیون‌های ترانزیتی ایرانی هم اعمال می‌شده و این کامیون‌ها به ازای هر لیتر سوخت گازوئیل، ۵۵ هزار تومان پرداخت می‌کردند.
نماینده مردم ماکو در این زمینه گفت: به دلیل سوخت ارزان و استفاده کامیون‌های ترکیه از سوخت ارزان، وزارت نفت مجبور به اجرای سیاست باک پر شده است. کامیون‌های ترکیه باک‌های اضافه در کامیون خود نصب کرده بودند و بیش از هزار لیتر سوخت را حمل می‌کردند و از آن منفعت می‌بردند.
از زمان اجرایی شدن این مصوبه طرف ترکیه به وزارت‌های خارجۀ و نفت ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیون‌های ترک اقدام کند و در غیر این صورت آنها در نظر دارند که عمل متقابل انجام دهند، اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و معافیت مالیاتی سوخت برای ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه لغو شد.
باتوجه به قانون وضع شده، کامیون‌داران ایرانی به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۲۸ لیر یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان (برای یک باک متوسط ۷۰۰ لیتری) مالیات باید پرداخت کنند.
این مالیات برای کامیون‌های ایرانی ورودی از مرز بلغارستان به ترکیه نیز اعمال می‌شود، به نحوی که آنها از باقی‌ماندۀ سوخت موجود در باک کامیون‌های ایرانی نیز به ازای هر لیتر سوخت، ۶۴.۲۸ لیر مالیات دریافت می‌کنند.
روز‌های گذشته شرکت نفت برای جبران هزینه‌های مازاد کامیون‌های ایرانی، تصمیم گرفت به کامیون‌هایی که به مقصد ترکیه می‌روند تا ۸۰۰ لیتر، و آنهایی که به مقصد کشور‌های اروپایی می‌روند تا ۱۴۰۰ لیتر گازوئیل با قیمت دولتی هر لیتر ۳۰۰ تومان اختصاص دهد، و مبلغ لیتری ۵۵۰۰۰ تومان از آنها گرفته نشود. اما راننده‌های ایرانی از این تصمیم استقبال نکردند و اعلام کردند، کشور ترکیه هنگام برگشت کامیون‌های ایرانی از اروپا در مرز بلغارستان کماکان مالیات سوخت را لغو نکرده است و از همین رو هزینه‌ها همچنان بالاست.
با اجرایی‌شدن تصمیم جدید، در مجموع طی روز‌های گذشته، تعداد ۱۰ دستگاه کامیون از مرز پلدشت و ۷ دستگاه از مرز بازرگان خارج شدند و هیچ کامیونی از مرز سرو خارج نشد و همچنان مشکل لاینحل باقی‌مانده است.
این تصمیم دولت ترکیه در حالیست که دو کشور ایران و ترکیه در بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی (۲۱ آذرماه ۱۴۰۳) حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری طی ۵ سال را هدف‌گذاری کردند؛ در حاشیه این اجلاس «امین ترفع» رئیس مرکز بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که با کشور ترکیه مباحثی مانند کاهش تعرفه‌های ریلی، برداشتن موانع جاده‌ای و تقویت زیرساخت‌های جدید برای اتصال مرزی و ریلی مورد مذاکره قرار گرفت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با توجه به توقف ۱۰ روزه کامیون‌ها در مرز، وزارت راه باید به صورت عاجل در این حوزه اقدام کند.
فاطمه مقیمی اظهار کرد: ترکیه تصمیم گرفته مابه‌التفاوت قیمت سوخت را از رانندگان ایرانی دریافت کند. دلیل این وضعیت این است که ایران سال‌ها بود که مابه‌التفاوت قیمت سوخت را از رانندگان خارجی که وارد ایران می‌شدند اخذ می‌کرد و الآن ترکیه می‌خواهد عمل متقابل انجام دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط به رانندگانی که مبلغ مابه التفاوت را پرداخت کنند اجازه ورود داده می‌شود، تصریح کرد: این مابه‌التفاوت معادل ۲۷۰ لیر روی هر لیتر گازوئیلی است که رانندگان از ایران خارج می‌کنند. اما راننده فقط به اندازه هزینه سفر پول  همراه خودش دارد و اگر این مبلغ را پرداخت کند دچار مشکل خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از این است که در روزهای اخیر استاندار آذربایجان غربی نشستی برای حل مشکل رانندگان برگزار کردند که جزئیات آن باید از استانداری دریافت شود.
مقیمی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه این رانندگان فقط به ترکیه بار نمی‌برند بلکه این مرز مسیر حرکت به سوی اروپا است، تصریح کرد: بهترین حالت این است که در مورد موافقت نامه‌های حمل و نقل جاده‌ای که بین کشورها امضا می‌شود، به قید فوریت بازنگری شود. این وضعیت اول از همه به رانندگان به عنوان سرمایه انسانی آسیب می‌زند و مشکل بعدی این است که بارهای صادراتی یک هفته تا ۱۰ روز تاخیر در تحویل داشته‌اند که این موضوع به صادرکنندگان آسیب می‌زند.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به توقف ۱۰ روزه کامیون‌ها در مرز، وزارت راه باید به صورت عاجل در این حوزه اقدام کند، گفت: ما می‌دانیم که وزیر راه در این حوزه تلاش خواهند کرد، اما در حال حاضر زمان مهم‌ترین فاکتور است.
سخنگوی وزارت خارجه هم با اشاره به مشکلات پیش آمده برای کامیون‌داران گفت: در روزهای گذشته، گفت‌وگوهای مفصلی در این زمینه جریان داشته و احتمالاً به زودی یک هیئت از طرف ما با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل خواهد شد. امیدواریم که این موضوع به زودی حل شود.
اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با روابط و ایران و ترکیه و مشکلات پیش آمده برای کامیون‌داران ایرانی گفت: مشکلات کامیون‌داران ایرانی در مرز بازرگان موضوع سیاسی نیست و فنی است. ما برای حل این موضوع پیگیر هستیم.
وی در گفتگو با ایلنا ادامه داد: تلاش ما و ترکیه بر مبنای حسن همجواری و اهمیت موضوع مقابله با تروریسم و حمل و نقل کالا از مسیرهای دو کشور بوده است. در روزهای گذشته، گفت‌وگوهای مفصلی در این زمینه جریان داشته و احتمالاً به زودی یک هیئت از طرف ما با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل خواهد شد. امیدواریم که این موضوع به زودی حل شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با بیان اینکه رانندگان کامیون‌ها در مرز‌های خروجی ایران با کشور ترکیه و آذربایجان مجبور به پرداخت مبالغی تحت عنوان مالیات هستند خواستار ورود وزرای راه، کشور و وزیر امور خارجه برای حل این موضوع شد.
سید سلمان ذاکر هم در نشست مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس مجلس گفت: مدت ۱۰ روز است که بیش از هزار کامیون و کشنده‌ها در مرز‌های خروجی ایران از جمله مرز‌های بازرگان، آذربایجان، پلدشت، سرو متوقف شده‌اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ترکیه امروز به دلیل مالیات بر باک کامیون‌های گازوئیل و کشنده‌های ایرانی به ازای هر لیتر گازوئیل ۲۹ لیر دریافت می‌کند، ادامه داد: بر این اساس رانندگان باید به ازای هر لیتر گازوئیل ۶۵ هزار تومان به کشور ترکیه و همچنین به ازای هر ۱۰۰ لیتر گازوئیل باک کامیون ایرانی ۲۰ دلار جریمه به عنوان مالیات به کشور آذربایجان پرداخت کند.
وی افزود: نتیجه عملکرد مذاکرات و دیپلماسی‌ها با کنسولگری‌ها کجا باید مشخص شود؟ اکنون شاهدیم که کامیون داران باید۵۰ میلیون تومان از جیب خود برای هزینه دولت‌های خارج پرداخت کنند؛ آیا این انصاف است؟ در شرایطی که در این ۱۰ روز هزاران راننده و کامیون دار سرگردان، گشنه و تشنه هستند و خانواده‌های آنها در مرز‌های ایران و ترکیه و آذربایجان نگران هستند، مسئولین ما در این شرایط کجا هستند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: این به معنای بی‌توجهی به رانندگان به خاطر تعطیلی ژانویه است که باعث شده رانندگان در این شرایط حتی نان، غذا و آب نداشته باشند که این امر باعث متوقف شدن و صفر شدن صادرات، خراب شدن اجناس و بار تولیدکنندگان و کشاورزان است. این به معنای کاستن ظرفیت ترانزیتی است.
ذاکر گفت: در این شرایط که آقای رضا رحمانی استاندار محترم برای حل مشکل تلاش میکنند باید وزرای راه، کشور و وزیر امور خارجه نیز پیگیر مسائل به وجود آمده باشند؛ حتماً باید در مورد برجام مذاکره کنید؟ باید این مشکلات که کشور را متوقف کرده است را نیز برطرف کنید. 
انتهای پیام/

 

ارسال نظرات