لعیا نورانی زنوز/ نقض در اخلاق رسانهای یکی از چالشهای جدی در شرایط فعلی است، رسانهها به عنوان یک ابزار قدرتمند برای اطلاعرسانی، آموزش و آگاهیدهی شناخته میشوند، اما متأسفانه در بسیاری از موارد، این ابزار در استان آذربایجان غربی به سلاحی برای ایجاد التهاب و تنش در جامعه تبدیل شده است.
اخلاقگریزی رسانهای به معنای استفاده نادرست از اطلاعات، انتشار اخبار، یادداشت و مطالب تخریبکننده، نادرست یا تحریفشده و به کارگیری تحریککنندهترین عبارات برای جلب توجه مخاطبان است. این نوع رفتار میتواند به سرعت جامعه را به سمت ایجاد حس نگرانی و بیاعتمادی سوق دهد.
معدود رسانههای استان که عموما کانالهای تلگرامی و رسانههای بدون مجوز را شامل میشود به جای اینکه بر روی مباحث سازنده و آگاهیدهنده تمرکز کنند، به موضوعات جنجالی و حاشیهای پرداخته و با بزرگنمایی مسائل کماهمیت، توجهات را از موضوعات واقعی و حل مسائل اساسی جامعه دور میکنند. این نوع رفتار غیرحرفهای رسانهای نه تنها به گسترش ناراحتی و تنش در بین مردم کمک میکند، بلکه میتواند به ایجاد درگیریهای اجتماعی و سیاسی نیز منجر شود. زمانی که رسانهها به تحریک احساسات منفی و دامن زدن به اختلافات بپردازند، جامعه به سمت دو قطبی شدن و بحرانهای عمیقتر سوق داده میشود.
تأثیر این نوع رفتار رسانهای بر روی افراد و جامعه به وضوح قابل مشاهده است. اضطراب و بیاعتمادی به نهادهای رسمی، از جمله پیامدهای مستقیم این بداخلاقیها هستند. در شرایطی که مردم به اخبار و اطلاعات منتشر شده از سوی رسانهها اعتماد نمیکنند احساس ناامنی و خطر بیشتری در جامعه حاکم میشود. در این وضعیت، افراد به جای آنکه به فکر همکاری و همبستگی باشند به سمت انزوا و بیاعتمادی از یکدیگر سوق داده میشوند. بدین ترتیب، نه تنها انسجام اجتماعی آسیب میبیند بلکه زمینه برای بروز نارضایتیهای اجتماعی نیز فراهم میشود.
یکی دیگر از ابعاد مهم این موضوع، تأثیرات منفی بر روی سلامت روانی افراد است. در شرایطی که اخبار منفی و حاشیهای به صورت مکرر منتشر میشوند، مخاطبان ممکن است دچار ناامیدی شوند. این احساسات میتواند به کاهش تعاملات اجتماعی منجر شود و به نوعی زنجیرهای از اثرات منفی در جامعه ایجاد کند. در نهایت، چنین وضعیتی میتواند به تضعیف بنیانهای اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز کمک کند.
در جمعبندی میتوان گفت که رفتار غیرحرفهای رسانهای، به عنوان یک معضل جدی نیازمند توجه و اقدام جدی است. برای مقابله با این چالش، رسانهها باید به اصول اخلاقی پایبند باشند و به جای دامن زدن به تنشها، به انتشار اطلاعات دقیق و آگاهیدهنده بپردازند. از طرفی با ارتقاء سطح آگاهی عمومی و ایجاد فرهنگ انتقادی نسبت به اخبار، میتوان از عواقب منفی بداخلاقی رسانهای کاست و جامعهای سالمتر و متعادلتر ساخت.
انتهای پیام/