نشست تخصصی پنج گنج نظامی(گنجینه عرفان) به همت محفل ادبی هاتف کتابخانههای عمومی آذربایجان غربی با حضور علاقمندان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار نای قلم، به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نشست تخصصی پنج گنج نظامی(گنجینه عرفان) به همت محفل ادبی هاتف و با حضور مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف، علیرضا مظفری و رحیم کوشش، از اساتید گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه، سعید سلیمانپور، شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی؛ کارشناسان مرتبط حوزه نظامی پژوه؛ اعضای محفل؛ هنرمندان؛ شاعران و علاقه مندان در سالن استاد شهریار کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.
دبیر محفل ادبی هاتف آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به اینکه حکیم نظامی گنجوی از شاعران و متفکران بزرگ ایران است، گفت: اشعار و ادبیات نظامی از جمله ادبیات فاخر فارسی و ایران اسلامی محسوب می شود.
مصطفی قلیزاده علیار افزود: به یقین بزرگداشت این شاعر حکیم و معرفی شخصیت و آثار گرانبهای وی به دوستداران ایشان، بهویژه اهالی شعر و ادب گامی ارزشمند است.
سعید سلیمانپور، شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی با اشاره به قدرت شعر و احضار کلمات مناسب در قالب وزنهای عروضی همراه با مضمونسازیهای نظامی که تا قرن ۶ در زبان فارسی بینظیر بوده و کمتر کسی از عهده این کارها برآمده است، بیان کرد: صحبتهای خود را میخواهم در دو بخش ارائه دهم، بخش اولش درباره تقلیدهای نامشهور از نظامی گنجوی (تقلیدهایی که ارزش ادبی والایی دارند و مشهور نشدند) و بخش دوم با عنوان نظامی در محاصره جاعلان و هویتسازان است که توضیح مختصری می دهم.
سعید سلیمانپور گفت: از مهمترین ویژگی شعر نظامی گنجوی این است که در آثارش مقلد نیست بلکه مبتکر است.
وی ادامه داد: در مورد بخش اول گفته باشم که تقلیدهای بسیاری از خسمه نظامی شده، از معروفترین آنها می توان به امیرخسرو دهلوی و جامی اشاره داشت.
سلیمانپور در خصوص مبحث دوم نیز در ادعاهای غلط و تحریفات در مورد نظامی گنجوی تصریح کرد: هیچ چیزی از گنجه در تاریخ مبهم و غیرشفاف نیست، یعنی تاریخ و زبانشناسی ما نشان میدهد که در قرن ششم حتی نمیتوانیم یک بیت ترکی در منطقه آذربایجان و گنجه پیدا کنیم.
علیرضا مظفری، استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه هیچ شک و شبهه در عظمت و شأن و مقام ادبی و فکری نظامی نیست، گفت: قطع یقین در زبان ادبیات فارسی شاعری مانند نظامی که بتواند ساحتها و تفننهای مختلف ادبی را انجام دهد وجود ندارد.
وی افزود: شروع شاعری ایشان با مخزنالاسرار، کتابی که جامع حکمت شاعرانی چون خیام و پیش از او بوده است و این کتاب ارزشمند و دارای اعتبار ادبی علمی بسیار دارد.
مظفری اضافه کرد: نظامی در هفت پیکر شیوه جدیدی از داستان پردازی و روایتگری را مطرح میکند که عموم بزرگان اعتقادشان بر این است که در حرفه داستانپردازی نظامی در هفت پیکر اوج آن است و شاید بتوان گفت که از لحاظ فنی و حرفهای مقام کمال هنری نظامی را نشان میدهد.
استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه گفت: در ادبیات ایران و ادبیات منضوم ما در مثنویسرایی الگوهای متفاوتی برای پرداختن به موضوعات متنوع وجود دارد و معمولا قالب مثنوی که یک قالب ایرانی است بر حسب اینکه در تنگنای قافیه نیست، موضوعات مفصل را می تواند برتابد.و از این بابت از دیرهنگام موضوعات مختلف حکمی، داستانی، حماسی و امثال اینها در قالب مثنوی پرداخته شده است.
وی ادامه داد: نظامی یک شیوه کلاسیک و پذیرفته شدهای از مثنوی را در مخزنالاسرار مطرح کرد و اینکه مثنوی در جامعه مسلمانان به اعتقادات اسلامی پرداخته باید در مقدمه اش رنگ و بوی دینی و مذهبی هم خود سراینده و هم جامعه مخاطبان را مطرح بکند.
رحیم کوشش، از اساتید گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه گفت: از زمانهای قدیم نظامی را یکی از ارکان خمسه ادبی فارسی است دانستهاند یعنی ایشان را در کنار چهار تن از شاعر بسیار بزرگ ایرانی یعنی سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی قرار دادهاند و همین کافی است که ما بدانیم مقام نظامی به این اندازه بلند و بزرگ است.
وی گفت: اینکه گفته میشود نظامی از دیگران تاثیر نپذیرفته است، بیان کرد: این خود همان ادعایی است که بارها از زبان خود نظامی در محافل ادبی نیز بیان شده، کاملا درست و شایسته است.
کوشش ادامه داد: نکته قابل توجهی که میتوان در باب مخزنالاسرار بدان اشاره داشت کتابی است با محتوای عرفانی، اخلاقی، تعلیمی و دینی به وزن مثنوی سروده شده است.
کد خبرنگار: 983126
انتهای پیام/